رشد ارزش بورس های جهان
دوشنبه 30 بهمن 1402

رشد ارزش بورس های جهان

رشد ارزش بورس‌های جهان در سال ۲۰۲۳

تازه‌ترین گزارش WFE حاکی از رشد ارزش بورس‌های جهان در سال ۲۰۲۳ است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، گزارش تازه فدراسیون بورس‌های جهان (WFE) درباره عملکرد بازارهای سهام عضو در سال ۲۰۲۳،نشان‌دهنده روند تغییر ارزش بازار، تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده و ارزش معاملات به تفکیک ماه است. گزارش WFE عملکرد یک‌ساله بورس‌های سه منطقه اصلی Americas (آمریکای شمالی، جنوبی، مرکزی)، APAC (آسیا و اقیانوسیه) و EMEA (اروپا، خاورمیانه، آفریقا) را شامل می‌شود.


Americas

بر اساس این گزارش، در یک سال منتهی به پایان دسامبر ۲۰۲۳ ارزش بازار سهام بورس‌های این منطقه با ۲۰.۸ درصد رشد روبه‌رو شد که بالاترین میزان رشد در میان سه منطقه بود.

همچنین، در این منطقه، بورس نزدک با ۴۴.۲ درصد رشد، بالاترین رقم افزایش ارزش بازار را به خود اختصاص داد. بورس پاناما با ۳۰.۲ درصد و بورس مکزیک با ۲۶.۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

در همین حال، بورس کانادا با افت ۲۰.۴ درصدی ارزش بازار، بدترین عملکرد را در سال ۲۰۲۳ ثبت کرد. بورس‌های برمودا و جاماییکا نیز به ترتیب با ۷.۴ درصد و ۶.۸ درصد افت ارزش بازار، در رتبه‌های بعدی جای گرفتند.در مجموع ارزش بازار سهام این منطقه از حدود ۴۸.۲ هزار میلیارد دلار در دسامبر ۲۰۲۲ به بیش از ۵۳.۹ هزار میلیارد دلار در دسامبر ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرد.


EMEA

این گزارش می‌افزاید: ارزش بازار سهام بورس‌های منطقه شلوغ اروپا، خاورمیانه، آفریقا در طول یک سال ۱۲.۵ درصد افزایش یافت و رتبه دوم را در میان سه منطقه کسب کرد.

افزون بر این، بورس بوداپست با ۸۰ درصد افزایش ارزش بازار، پیشتاز این منطقه بود. پس از آن، بورس بخارست با ۶۵.۱ درصد و بورس قبرس با ۵۸.۹ درصد رشد ارزش بازار در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. از دیگر بازارهای سهام این منطقه که با افزایش ارزش مواجه شدند، می‌توان به بورس‌های ورشو (۴۳.۳ درصد)، مصر (۴۳ درصد)، آتن (۳۷.۷ درصد) و زاگرب (۳۱.۱ درصد) اشاره کرد.

بر این اساس، نکته قابل توجه اینکه، بورس تهران و فرابورس ایران نیز در میان بورس‌های موفق جای گرفتند. در سال ۲۰۲۳ ارزش بازار بورس تهران ۲۷ درصد و ارزش بازار فرابورس ایران هم ۳۰.۸ درصد افزایش پیدا کرد.

همچنین، بورس سیشل با ۴۵.۳ درصد افت ارزش بازار، بدترین عملکرد این منطقه را به نام خود ثبت کرد. بورس‌های نایروبی با ۴۲.۹ درصد و نیجریه با ۴۱.۸ درصد بیشترین افت ارزش بازار را داشتند.

در مجموع، ارزش بازار این منطقه در بازه یک‌ساله از ۲۱.۸ هزار میلیارد دلار به بیش از ۲۳.۲ هزار میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.


APAC

در بخش دیگری از این گزارش آمده است؛ ارزش بازار بورس‌های این منطقه در یک سال منتهی به پایان دسامبر ۲۰۲۳ با ۴.۵ درصد رشد روبه‌رو شد که در مقایسه با دو منطقه دیگر، کمترین رقم بود.

در عین حال، در سال ۲۰۲۳، بورس آستانه (قزاقستان) با جهش ۳۷۷۰ درصدی ارزش بازار، پیشتاز بورس‌های منطقه و جهان بود. ارزش بورس آستانه طی ۱۲ ماه از حدود ۹۸.۶ میلیون دلار به بیش از ۲.۴ میلیارد دلار افزایش یافت. پس از آن، ارزش بازار بورس ارمنستان بیش از ۴۶ درصد و بورس تایپه با ۳۰.۵ درصد رشد روبه‌رو شد. در یک سال منتهی به دسامبر ۲۰۲۳، ارزش بورس‌های قزاقستان (۲۹ درصد)، تایوان (۲۸.۹ درصد)، ‌ هند (۲۸.۱ درصد)، ‌ اندونزی (۲۴ درصد) و کلمبو سریلانکا (۲۳.۸ درصد) نیز افزایش یافت.

افزون بر این، بازندگان این منطقه، بورس‌های تایلند، هنگ‌کنگ و شنژن بودند که به ترتیب ۱۴ درصد، ۱۳ درصد و ۸.۸ درصد ارزش خود را از دست دادند. در مجموع، ارزش بازار بورس‌های این منطقه در پایان دسامبر سال گذشته به ۳۴ هزار میلیارد دلار رسید.