عرضه اولیه شرکت نشاسته و گلوکز آردینه
سه شنبه 24 بهمن 1402

عرضه اولیه شرکت نشاسته و گلوکز آردینه

بر اساس اطلاعیه شرکت فرابورس، عرضه اولیه شرکت نشاسته و گلوکز آردینه با نماد "آردینه1"، چهارشنبه 25بهمن 1402 به شرح زیر انجام می‌شود.

مشخصات عمومی عرضه


ایـن عرضـه اولیـه به روش ترکیبـی و طی دو مرحله انجـام می‌شود.


❖ تعداد کل سهام شرکت: 400,000,000 سهم
❖ تعداد کل سهام قابل عرضه : 48,000,000 سهم معادل 12 درصد از کل سهام شرکت
❖ متعهد عرضه: تعدادی از سهامداران حقیقی
❖ مشاور عرضه: شرکت کارگزاری تامین سرمایه تمدن
❖ متعهد خرید: شرکت تامین سرمایه دماوند
❖ بازارگردان: صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی ثروت پویا


مشخصات مرحله اول: عرضه به سرمایه‌گذاران واجد شرایط (صندوق های سرمایه گذاری سهامی و مختلط) به روش حراج

❖ تعداد سهام قابل عرضه : 16,000,۰۰۰ سهم معادل 4 درصد از کل سهام شرکت
❖ تاریخ دوره سفارشگیری و عرضه : چهارشنبه 1402/11/25
❖ دوره سفارش گیری: مطابق با پیام ناظر در روز عرضه اولیه
❖ حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی: 229,000 سهم
❖ قیمت ارزش گذاری: 58,959 ریال
 


مشخصات مرحله دوم: عرضه به سایر سرمایه گذاران به روش قیمت ثابت

❖ حداقل تعداد سهام قابل عرضه : 32,000,000 سهم معادل 8 درصد از کل سهام شرکت
❖ تاریخ دوره عرضه به قیمت ثابت: چهارشنبه 1402/11/25
❖ دوره سفارشگیری: مطابق با پیام ناظر در روز عرضه اولیه
❖ حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی: 64سهم
❖ قیمت عرضه: قیمت کشف شده در مرحله اول


قیمت عرضـه به عمـوم سرمایه‌گذاران و زمان ثبت سفارش توسط ناظر بازار در روز عرضه اعلام می‌شود. بنابراین حداکثر نقدینگی مورد نیاز مشخص نیست و پس از کشف قیمت توسط صندوق‌ها مشخص خواهد شد.

امروز چهار‌شنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵ تعداد ۳۲,۰۰۰,۰۰۰ سهم از سهام شرکت نشاسته و گلوکز آردینه در نماد (آردینه ۱) و نمونیک ARDZ۱ در مرحله دوم به قیمت ثابت کشف شده در مرحله اول به سایر سرمایه‌گذاران عرضه می‌شود.


در این خصوص توجه به موارد زیر ضروری است:

۱) دوره ثبت سفارش از ساعت ۱۲:۰۰ لغایت ساعت ۱۴:۰۰ می‌باشد.

۲) کلیه معامله‌گران برخط و غیر برخط می‌توانند اقدام به ورود سفارش خرید نمایند.

۳) کلیه درخواست‌های خرید جهت ورود سفارش می‌بایست به قیمت ثابت و معادل ۶۵,۶۷۳ ریال باشد.

۴) حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی تعداد ۶۴ سهم می‌باشد.

۵) هر خریدار صرفاً مجاز به ورود یک سفارش به سامانه معاملاتی می‌باشد.

۶) سفارش‌های ثبت شده طی دوره سفارش‌گیری قابل اصلاح یا حذف هستند. پس از پایان این دوره، ورود، حذف یا اصلاح سفارش مجاز نیست.

حداکثر میزان نقدینگی مورد نیاز: ۴,۲۰۳,۰۷۲ ریال 

با فرض مشارکت کمتر از ۵۰۰ هزار کد، به هر کد معاملاتی، حداکثر ۶۴  سهم معادل ۴۲۰,۳۰۷ تومان تخصیص خواهد یافت.

 با فرض مشارکت ۱/۵ میلیون کد، ۲۱ سهم معادل ۱۳۷,۹۱۳ تومان به هر کد تخصیص خواهد یافت.

 با فرض مشارکت ۲ میلیون کد، ۱۶ سهم معادل ۱۰۵,۰۷۶ تومان به هر کد تخصیص خواهد یافت.


معرفی عرضه اولیه «آردینه»

معرفی شرکت نشاسته و گلوکز آردینه

شرکت آردینه در سال ۱۳۷۶ با هدف تولید نشاسته، گلوتن و گلوکز تاسیس شد. در حال حاضر، خانواده امینی با مالکیت ۹۹ درصدی به عنوان سهامدارن اصلی «آردینه» محسوب شده و شرکت آران سرمایه خاورمیانه با مالکیت ۱ درصدی، دیگر سهامدار این شرکت است. 

جایگاه «آردینه» در صنعت نشاسته و گلوکز

شرکت نشاسته و گلوکز آردینه رقیب بزرگی به نام شرکت گلوکوزان با نماد «غگل» در بازار سرمایه دارد. بر خلاف «آردینه» که یک کسب و کار خانوادگی است. سهامدار اصلی شرکت «غگل» گروه صنعتی زر «غزر» است که یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌ها در صنعت غذایی کشور محسوب شده و در عین حال از بزرگ‌ترین صادرکننده‌های محصولات غذایی در خاورمیانه است. اما، بهتر است نگاهی به محصولات تولیدی و وضعیت فروش آردینه داشته باشیم:

وضعیت فروش محصولات آردینه

همانطور که مشاهده می‌کنید گلوکز گندم و گلوتن گندم بیشترین سهم را در فروش «آردینه» دارند. این محصولات نقش ویژه‌ای در تولید فرآورده‌های گوشتی (سوسیس، کالباس، همبرگر)، ماکارونی، شیرینی، شکلات، بستنی، مربا، آدامس و… دارند.

وضعیت فروش در «آردینه»

با وجود اینکه شرکت «آردینه» رقیب مهمی به نام «غگل» دارد، اما از لحاظ فروش همواره روند صعودی و رو به رشد داشته است:

وضعیت فروش در «آردینه»

شرکت «آردینه» با توجه به این‌که بخشی از محصولات خود را صادر می‌کند، با افزایش قیمت ارز نیز می‌تواند روند صعودی خود را در میزان فروش حفظ کند. لازم به ذکر است این شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ تقریبا ۱۳ درصد از محصولات خود را در بازارهای صادراتی به فروش رسانده است. در جدول زیر می‌توانید وضعیت صادرات «آردینه» در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ را مشاهده کنید:

وضعیت صادرات محصولات آردینه

همانطور که مشاهده می‌کنید کشور ترکیه اصلی‌ترین مقصد صادراتی «آردینه» محسوب شده و این شرکت با فروش ۳۵۰ تن گلوتن گندم موفق به کسب درآمد ۳۳۲ هزار ۵۰۰ دلار شده است.

وضعیت سودآوری در «آردینه»

شرکت نشاسته و گلوکز آردینه روند سودآوری مناسبی را در ۵ سال اخیر داشته و در نمودار زیر می‌توانید وضعیت سودآوری «آردینه» را مشاهده کنید:

وضعیت سودآوری در «آردینه»

همانطور که مشاهده می‌کنید میانگین رشد سود خالص و سود عملیاتی «آردینه» از سال مالی ۱۳۹۷ تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۷۳ و ۱۶۰ درصد بوده است. در نمودار زیر نیز می‌توانید وضعیت سود محقق‌شده «آردینه» بر اساس هر سهم را در ۵ سال گذشته مشاهده کنید:

روند سود نقدی آردینه

«آردینه» موفق شده در سال مالی ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۶٬۳۵۵ ریال سود محقق کند که نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد ۶۶ درصدی سود نقدی همراه بوده است.

فرصت‌ها و ریسک‌های سرمایه گذاری در آردینه

با توجه به این‌که صنعت غذایی در دسته صنایع تدافعی به شمار می‌رود، بنابراین همواره و تحت هر شرایطی نیاز به مواد اولیه جهت تولید محصولات غذایی وجود داشته و نشاسته‌ها نیز در زمره مواد اولیه تولید انواع محصولات غذایی خصوصا شیرینی‌جات محسوب می‌شوند. 

فرصت‌ها و ریسک‌های سرمایه گذاری در آردینه

همان‌طور که مشاهده می‌کنید شرکت «آردینه» وضعیت مناسبی در میزان فروش محصولات خود در داخل و خارج دارد. این شرکت با بروزرسانی و تجهیزات خود می‌تواند وضعیت فروش محصولات خود را ارتقاء دهد. با توجه به وجود تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز، همواره ریسک افزایش قیمت مواد اولیه «آردینه» وجود دارد. لازم به ذکر است که آرد گندم اصلی‌ترین ماده اولیه تولید محصولات «آردینه» محسوب شده و با توجه به این‌که جزء کالاهای اساسی طبقه‌بندی می‌شود، همواره قیمت‌گذاری دستوری تهدیدی برای تعیین قیمت آرد گندم به‌شمار می‌آید. در حقیقت، سالانه نرخ تضمینی گندم توسط  وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده و این نرخ برای سال ۰۳-۱۴۰۲ برای هر کیلو گندم معادل ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است شرکت «آردینه» آرد گندم مورد نیاز خود را از یکی از واحدهای فرعی خود با نام شرکت آرد انوشیروان اصفهان تامین می‌کند.
 

مسعود امینی، مدیرعامل شرکت نشاسته و گلوکز آردینه، در حاشیه معرفی واحدها و محصولات تولیدی شرکت، به جایگاه قوی این شرکت در بازار اشاره کرد. وی اعلام کرد که شرکت در چهار خط تولید مجزا نشاسته پروتئینه، گلوکز، گلوتن و نشاسته ممتاز فعالیت می‌کند و سهم بسیار بزرگی از بازار کشور را به خود اختصاص داده است. به طور خاص، در تولید نشاسته و گلوتن، شرکت نشاسته و گلوکز آردینه جایگاه اول را از بین ۳۵ کارخانه تولیدی کشور به دست آورده است.

وی ادامه داد: همان‌طور که مشخص است از لحاظ میزان تولید، در تولید نشاسته از گندم با تولید ۱۱ درصد از کل تولیدات کشور، رتبه اول را داریم‌. همچنین در تولید گلوتن گندم نیز با تولید ۱۱ درصد از کل ظرفیت، رتبه اول متعلق به این مجموعه است و در تولید گلوکز و شربت گلوکز نیز رتبه پنجم در اختیار آردینه است. 

در بخش دیگری از این نشست کیومرث کیارودی، عضو هیئت‌مدیره و مدیر مالی شرکت آردینه در خصوص روند سودآوری شرکت سخن به میان آورد و گفت: سود ناخالص آردینه طی دو سال اخیر و دوره ۶ ماهه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که این عدد در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۷۶ میلیارد تومان، ۱۴۰۱ رقم ۲۹۰ میلیارد تومان و شش‌ماهه امسال نیز ۱۹۶ میلیارد تومان است. همچنین سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ رقم ۲۵۲ میلیارد تومان بوده و در شش‌ماهه امسال نیز ۱۸۷ میلیارد تومان سود خالص محقق شده است. از علت اصلی این جهش سودآوری، خرید ۹۹ درصدی شرکت آرد انوشیروان به منظور تکمیل چرخه تولید است. چرا که بیش از ۹۰ درصد از هزینه‌های تولید را مواد اولیه تشکیل می‌دهد. البته شرکت آرد انوشیروان با هدف تولید محصول مرغوب و تأمین پایدار مواد اولیه در سال ۱۳۹۱ خریداری شد که در سال ۱۳۹۵ تولید این شرکت متوقف و تمام تجهیزات و ماشین‌آلات این شرکت به‌روزرسانی شد. خط تولید آرد گندم از شرکت بولر سوئیس، برای تجهیز شرکت آرد انوشیروان خریداری و راه‌اندازی و تولید این شرکت از سال ۱۳۹۷ مجددا آغاز شد.همچنین آزاده شکری مدیر ارزش‌گذاری تأمین سرمایه دماوند و ارزش‌گذار شرکت آردینه با استفاده از روش‌های تنزیل سود تقسیمی، تنزیل جریان‌های نقد آزاد، روش نسبی (ضریب قیمت به سود) و روش خالص ارزش روز دارایی‌ها به محاسبه قیمت هر سهم شرکت پرداخت که عدد ۵۸٬۹۵۹ ریال ماحصل مجموع روش‌ها بوده است.

عرضه اولیه آردینه در بورس| جزئیات عرضه اولیه آردینه

 


اولین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت نشاسته و گلوکز آردینه با حضور مدیران این مجموعه، در فرابورس ایران برگزار شد.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در ابتدای این نشست مسعود امینی مدیرعامل مجموعه آردینه با اشاره به اینکه این مجموعه با تجربه‌ای بیش از 60 سال در تولید نشاسته به این مرحله رسیده است، گفت: آردینه 60 سال پیش راه‌اندازی و از سال 1370 به سمت صنعتی و مکانیزه شدن در زمینی به مساحت 22 هزار مترمربع، تغییر رویه داد.
وی با اشاره به اینکه در سال 1384 خط تولید جهت تولید گلوکز راه‌اندازی شد و نام شرکت از نشاسته آردینه به شرکت نشاسته و گلوکز آردینه تغییر کرد، گفت: در سال 1399 اقدام به حضور در بازار سرمایه کردیم و در سال 1401 با پذیرش شرکت با نماد آردینه در بازار دوم فرابورس موافقت شد.
جایگاه «آردینه» در صنعت کشور
مدیرعامل آردینه با تأکید بر اینکه این شرکت در صنعت پالایش غلات به ویژه گندم توانسته نقش مهمی در تأمین مواد اولیه بسیار از کارخانه‌های مواد غذایی داشته باشد، افزود: این کارخانه با 4 خط تولید مجزا و ظرفیت تولید 35 هزار تن گلوکز گندم، رتبه اول تولید را در کشور در میان 35 شرکت به خود اختصاص داده و با تولید 10 هزار تن نشاسته گندم از تولیدکنندگان برتر این محصول است.
امینی موضوع تأمین مواد اولیه باکیفیت و پایدار را برای مجموعه آردینه بسیار مهم دانست و گفت: این مجموعه برای تولید مواد اولیه باکیفیت، اقدام به خرید شرکت آرد انوشیروان با قدمتی 50 ساله کرد و به‌روزرسانی و تجهیز ماشین‌آلات این کارخانه با یکی از بهترین برندهای حال حاضر دنیا انجام شد.
به گفته وی با تجهیز این شرکت، آرد باکیفیت جهت مواد اولیه تولید در نشاسته آردی، تأمین شد.
وی با اشاره به اینکه محصول دیگر این مجموعه، گلوتن است که در صنایع غذایی و همچنین در بخش آبزیان برای خوراک ماهی‌ها استفاده می‌شود، گفت: گلوکز هم در صنایع غذایی و هم در صنایع صنعتی مثل رنگ‌سازی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مسعود امینی مدیرعامل آردینه در ادامه نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام این شرکت در فرابورس در خصوص جایگاه این مجموعه در صنعت گفت: از لحاظ میزان تولید، در تولید نشاسته از گندم با تولید 11 درصد از کل تولیدات کشور، رتبه اول را داریم‌. همچنین در تولید گلوتن گندم نیز با تولید 11 درصد از کل ظرفیت، رتبه اول متعلق به این مجموعه است و در تولید گلوکز و شربت گلوکز نیز رتبه پنجم در اختیار آردینه است.
مدیرعامل این شرکت از راه‌اندازی واحد نیروگاه خورشیدی خبر داد و گفت: یک واحد نیروگاه خورشیدی برای تولید 5 درصد از نیروی برق مصرفی به دستور دولت در حال طی مراحل راه‌اندازی است و حدود 85 درصد پیشرفت داشته که نهایتا یک‌ماهه آینده در مدار تولید قرار خواهد گرفت.
تشریح نمودارهای مالی و مقایسه‌ای «آردینه»
در ادامه این نشست، کیومرث کیارودی، عضو هیئت‌مدیره و مدیر مالی شرکت آردینه به تشریح نمودارهای مالی و مقایسه‌ای این مجموعه پرداخت و با اعلام تغییرات سرمایه‌ای، گفت: آردینه در سال 1376 با سرمایه یک‌میلیون ریال تا سیس شد و سرمایه این شرکت در حال حاضر طی چندین مرحله افزایش سرمایه به 40 میلیارد تومان رسیده است.
به گفته وی سود ناخالص آردینه طی دو سال اخیر و دوره 6 ماهه 1402 نشان می‌دهد که این عدد در سال 1400 معادل 176 میلیارد تومان، 1401 رقم 290 میلیارد تومان و شش‌ماهه امسال نیز 196 میلیارد تومان است.
وی به سود خالص این مجموعه اشاره کرد و افزود: سود خالص نیز در سال 1401 رقم 252 میلیارد تومان بوده و در شش‌ماهه امسال نیز 187 میلیارد تومان سود خالص محقق شده است.
وی در ادامه تشریح شاخص‌های مالی آردینه تصریح کرد: خالص دارایی‌های این مجموعه در سال 1401 رقم 424 میلیارد تومان بوده و در شش‌ماهه امسال 584 میلیارد تومان است. البته دارایی‌های مجموعه نشاسته‌ و آردینه گلوکز، تجدید ارزیابی نشده و این مبلغ مربوط به بهای تاریخی دارایی‌هاست.
مدیر مالی شرکت نشاسته و گلوکز آردینه در ادامه نشست خبری این شرکت با تأکید بر اینکه این شرکت هیچ بدهی بانکی ندارد و تا به حال از تسهیلات بانکی استفاده نکرده است، عنوان کرد: بررسی مقایسه‌ای فروش محصولات این مجموعه نشان می‌دهد که در سال 1401 گلوکز ممتاز با سهم 57 درصدی، پرفروش‌ترین محصول آردینه بوده است.
به گفته کیارودی، شرکت آرد انوشیروان با هدف تولید محصول مرغوب و تأمین پایدار مواد اولیه در سال 1391 خریداری شد که در سال 1395 تولید این شرکت متوقف و تمام تجهیزات و ماشین‌آلات این شرکت به‌روزرسانی شد.
به گفته وی خط تولید آرد گندم از شرکت بولر سوئیس، برای تجهیز شرکت آرد انوشیروان خریداری و راه‌اندازی شد و تولید این شرکت از سال 1397 مجددا آغاز شد.
ارزش‌گذاری «آردینه» به 4 روش
در ادامه این نشست خبری آزاده شکری مدیر ارزش‌گذاری تأمین سرمایه دماوند با اشاره به اینکه ارزش‌گذاری شرکت آردینه با روش‌های تنزیل سود تقسیمی، تنزیل جریان‌های نقد آزاد، روش نسبی (ضریب قیمت به سود) و روش خالص ارزش روز دارایی‌ها انجام شده است، افزود: جهت پیش‌بینی مقدار تولید شرکت برای سال 1402 تا 1406 از میانگین تولید در سال‌های 1400 و 1401 استفاده شده است.
وی در خصوص سایر مفروضات مورد بررسی در گزارش ارزش‌گذاری گفت: مقدار فروش نیز برابر با مقدار تولید و نرخ فروش هم برابر با نرخ فروش شش‌ماهه ارزیابی شده و برای سال‌های بعد بر اساس نرخ تورم رشد افزایش یافته است.
به گفته وی در پایان ارزیابی این 4 روش، ارزش سهام شرکت نشاسته و گلوکز آردینه بر اساس مفروضات عنوان‌شده 2 هزار و 358 میلیارد تومان و ارزش هر سهم 5895 تومان و 9 ریال، برآورد شد.

۱۲ نکته درباره عرضه اولیه آردینه که کمتر شنیده اید! 

روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ بازار سرمایه میزبان یک شرکت جدید برای عرضه اولیه خواهد بود. قرار است ۴۰۰ میلیون سهام آردینه معادل ۱۲ درصد کل سهام شرکت، به روش ترکیبی عرضه اولیه شود.
۱۲ نکته درباره عرضه اولیه آردینه که باید بدانید! 

۱. شرکت نشاسته و گلوکز آردینه متعلق به خانواده امینی است و سهام این شرکت در تملک این خانواده است. این شرکت ۶۰ سال پیش توسط حاج محمد امینی هرندی پایه گذاری شد و هم اکنون ترکیب سهامداران بدین شرح است: مائده امینی هرندی ۸ درصد، حسین امینی، سعید امینی، مسعود امینی هرندی و مهدی امینی هرندی هر کدام ۲۳ درصد از کل سهام این شرکت را در اختیار دارند.  

۲. محل شرکت نجف آباد اصفهان است.  
۳. از ۵ عضو هیات مدیره سه عضو دارای مدرک دیپلم هستند. حسین امینی دارای مدرک دیپلم فنی و حرفه ای، سعید امینی دارای مدرک دیپلم ریاضی و مهدی امینی هرندی دارای مدرک دیپلم علوم انسانی می‌باشند.  
۹ آذرماه ۱۴۰۱ در بازار دوم فرابورس پذیرفته شد و در ۸ شهریورماه سال جاری با نماد آردینه درج شد.  
۵. کار اصلی شرکت تولید، توزیع، خرید و فروش نشاسته، گلوکز، گلوتن ونشاسته مخصوص خوراک دام، طیور و آبزیان است.  
۶. دارای یک واحد زیرمجموعه به نام کارخانجات تولیدی و صنعتی آرد انوشیروان می‌باشد.  
۷. در بین ۳۵ شرکت تولیدکننده در حوزه تولید نشاسته از گندم در ایران دارای رتبه ۷ است و ۵ درصد کل بازار را در اختیار دارد.  
۸. در بین ۲۱ شرکت تولیدکننده در حوزه تولید گلوکز و شربت گلوکز در ایران دارای رتبه ۵ است و ۶ درصد کل بازار را در اختیار دارد.  
۹. دارای یک نیروگاه خورشیدی ۳۰۰ کیلوواتی است که ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به زودی راه اندازی خواهد شد.
۱۰. سال ۱۴۰۱ بین ۲ تا ۳ میلیون دلار صادرات داشته است که امسال بخاطر جنگ اکراین و روسیه این صادرات کاهش یافته است و عمده صادرات به ترکیه و بعد به بازار‌های شرق آسیا و اروپا بوده است.  
۱۱. ارزش روز دارایی‌های این شرکت ۲ هزار میلیارد تومان می‌باشد.  
۱۲. قرار است منابع حاصل از عرضه اولیه برای سرمایه گذاری یا احداث کارخانه در زمینه نساجی یا صنایع غذایی صرف شود.
 

برای مطالعه اطلاعیه عرضه، لطفا فایل ذیل را دانلود کنید.




دانلود فایل