اخبار مهم بورسی 29 بهمن
یکشنبه 29 بهمن 1402

اخبار مهم بورسی 29 بهمن

اخبار مهم کدال شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ | خبر‌های مهم برای این ۳ نماد بانکی


صدور مجوز افزایش سرمایه فولاژ

دراجرای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه ۱۳۸۴)، تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید شرکت فولاژ (سهامی عام) در این سازمان مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس رسیدگی انجام شده، مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقرّرات مربوط در انتشار سهام ملاحظه نگردیده و افزایش سرمایه به مبلغ ۴۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و از محل سود انباشته، از نظر این سازمان بلامانع می‌باشد.


شفاف سازی وپارس

پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی الحساب ۳۰ % به استحضار می‌رساند عطف به ابلاغیه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۹ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی الحساب ۳۰% (زودتر از موعد ۱۲%) با هدف تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی بالای واحد‌های تولیدی در شبکه بانکی، بدین وسیله سقف اعلامی بانک مرکزی به بانک پارسیان به میزان 90,000 میلیارد ریال بوده که طی بازه زمانی ۱۴۰۲/۱۱/۱۱ الی ۱۴۰۲/۱۱/۱۸ می‌بایست به مشتریان عرضه می‌گردید که بانک پارسیان در بازه زمانی مزبور نسبت به فروش آن اقدام نمود. شایان ذکر است منابع حاصل از اخذ اوراق فوق، صرف تامین مالی سرمایه در گردش طرح‌ها و پروژه‌های با بازدهی بالا در واحد‌های تولیدی اختصاص خواهد یافت.


نتایج حاصل از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده شفارا

پیرو افزایش سرمایه شرکت شفارا از مبلغ ۲,۶۳۰,۴۶۳,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۴,۶۵۰,۴۶۳,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، خالص وجوه ناشی از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده به مبلغ ۴۳۱,۴۱۷,۹۲۸,۶۴۹ ریال و مبلغ متعلق به هر حق تقدم برابر با ۲,۷۴۴ ریال می‌باشد.


شفاف سازی وسینا

پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری بانک مرکزی ج. ا. ا مبنی بر انتشار گواهی سپرده خاص با سود ۳۰ % علی الحساب به استحضار می‌رساند عطف به نامه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ بانک مرکزی ج. ا. ا، گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی الحساب ۳۰% (زود‌تر از موعد ۱۲%) با هدف تامین مالی سرمایه در گردش طرح‌ها و پروژه‌هایی با بازدهی بالا در واحد‌های تولیدی، انتشار یافت.


عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده وشهر

فروش ۳۴ رقبه از املاک مازاد بانک شهر با شرایط نقد، نقد و اقساط، نقد واقساط از طریق اعطای تسهیلات (اجاره به شرط تملیک)، نقد و تهاتر به مزایده گذاشته شد که از فروش ۳۴ رقبه املاک مذکور، ۲۷ رقبه املاک بدلیل عدم دریافت پیشنهاد و توافق به فروش نرسیده است و مابقی در حال مذاکره می‌باشد.


اطلاعات بااهمیت شجم

بروز آلودگی در حلال واحد PBR باعث عدم واکنش در فرآیند و گرفتگی لاین‌های این خط گردید که با جت کاری به موقع، تعویض توری‌ها و تلاش مستمر کارکنان مشکل واحد مرتفع و خط مذکور در طی روز‌های آتی به ظرفیت کامل تولید باز می‌گردد.


آگهی ثبت افزایش سرمایه وسپه

افزایش سرمایۀ شرکت وسپه از مبلغ ۲۳,۴۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۳۰,۴۰۰,۰۰۰ میلیون ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۶,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال، از محل سود انباشته مبلغ ۱,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال و از آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی) درتاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.


برگزاری مناقصه ثپردیس

شرکت ثپردیس (سهامی عام) در نظر دارد خاکبرداری، تهیه مصالح و اجرای کامل عملیات اسکلت بتنی ۸ بلوک در پروژه ارغوان واقع در شهر جدید پردیس - فاز ۳ با زیر بنای تقریبی ۱۹.۱۵۴ مترمربع را به صورت نقدی-تهاتری، از طریق برگزاری مناقصه عمومی در تاریخ ۱۴۰۲.۱۱.۲۸ به اشخاص حقیقی یا حقوقی برخوردار از توانمندی فنی و مالی واگذار نماید.


مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار:


عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی لغو شد

قادر معصومی خانقاه مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) از لغو عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی خبر داد.

قادر معصومی خانقاه، مدیر جدید نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لغو عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه گفت: این تصمیم در راستای حمایت از بازار سرمایه با توجه به شرایط کنونی گرفته شده است.


افزایش سرمایه جذاب و سنگین چند نماد | افزایش سرمایه ۲۰۹۱، ۱۲۳۳ و ۸۶۰ درصدی سه نماد

اظهارنظر حسابرس در خصوص افزایش سرمایه ۲۰۹۱ درصدی خفناور

اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی افزایش سرمایة مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۰۸ هیئت مدیرة شرکت مبنی بر لزوم افزایش سرمایه شرکت مهندسی صنعتی روان فن آور  از مبلغ ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۲,۱۹۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختارمالی و استفاده از مشوق‌های مالیاتی ارائه  گردید.

صدور مجوز افزایش سرمایه ۱۶۷ درصدی فولاژ

تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید شرکت فولاد آلیاژی ایران  (سهامی عام) در این سازمان مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس رسیدگی انجام شده، مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقرّرات مربوط در انتشار سهام ملاحظه نگردیده و افزایش سرمایه با مشخّصات زیر و با رعایت قوانین و مقرّرات مربوطه، از نظر این سازمان بلامانع می‌باشد.

  • سرمایه فعلی:      ۲۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰   ریال
  • تعداد سهام قابل انتشار:      ۴۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ سهم
  • ارزش اسمی هر سهم:      ۱,۰۰۰  ریال
  • مبلغ افزایش سرمایه:    ۴۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰  ریال
  • منبع تأمین افزایش سرمایه:    ۳۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰  ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی،۷,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰  ریال از محل سود انباشته.
  • موضوع افزایش سرمایه:    جبران مخارج انجام شده طرح توسعه یزد یک و اجرای طرح توسعه نورد وایر

آگهی ثبت افزایش سرمایه ۳۰ درصدی وسپه

بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۱۰  افزایش سرمایۀ شرکت سرمایه گذاری سپه از مبلغ ۲۳,۴۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۳۰,۴۰۰,۰۰۰ میلیون ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۶,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال، از محل سود انباشته مبلغ ۱,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال، میلیون ریال و از آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی مبلغ میلیون ریال) در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

آگهی ثبت افزایش سرمایه ۶۲۲ درصدی کارام

بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۳  افزایش سرمایۀ شرکت صنایع سرام آرا  از مبلغ ۱۳۵,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۹۷۴,۳۸۹ میلیون ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۸۳۹,۳۸۹ میلیون ریال، میلیون ریال و از آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی مبلغ میلیون ریال) در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

صدور مجوز افزایش سرمایه ۸۶۰ درصدی غپاک

تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید شرکت لبنیات پاستوریزه پاک  (سهامی عام) در این سازمان مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس رسیدگی انجام شده، مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقرّرات مربوط در انتشار سهام ملاحظه نگردیده و افزایش سرمایه با مشخّصات زیر و با رعایت قوانین و مقرّرات مربوطه، از نظر این سازمان بلامانع می‌باشد.

  • سرمایه فعلی:      ۱,۳۸۵,۴۹۳,۵۹۶,۰۰۰   ریال
  • تعداد سهام قابل انتشار:      ۱۱,۹۲۷,۷۱۷,۰۰۰ سهم
  • ارزش اسمی هر سهم:      ۱,۰۰۰  ریال
  • مبلغ افزایش سرمایه:    ۱۱,۹۲۷,۷۱۷,۰۰۰,۰۰۰  ریال
  • منبع تأمین افزایش سرمایه:    ۱۱,۹۲۷,۷۱۷,۰۰۰,۰۰۰  ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها
  • موضوع افزایش سرمایه:    اصلاح ساختار مالی در اجرای مفاد مادۀ ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی (مصوب ۱۵/۰۲/۹۸ مجلس شورای اسلامی)

پیشنهاد هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه ۱۲۳۳ درصدی حرهشا

گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه شرکت رهشاد سپاهان  از مبلغ ۱۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل آورده نقدی سهامداران به منظور اصلاح ساختارمالی، تامین وتجهیزناوگان موردنیازشرکت به جهت رشد سودآوری و تامین سرمایه درگردش که در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

آگهی ثبت افزایش سرمایه ۲۷ درصدی ولبهمن

بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۱۰  افزایش سرمایۀ شرکت بهمن لیزینگ   از مبلغ ۳,۲۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۵,۲۰۰,۰۰۰ میلیون ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۲,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال، میلیون ریال و از آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی مبلغ میلیون ریال) در در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.


پیشنهاد هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه ۵۵ درصدی سبزوا

گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه شرکت سیمان لار سبزوار از مبلغ ۳,۷۵۷,۷۹۷,۵۷۹,۰۰۰ ریال به مبلغ ۵,۸۲۴,۵۸۶,۲۴۷,۰۰۰ ریال از محل سود انباشته به منظور  اصلاح ساختار مالی و تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های آتی شرکت و صرفه جویی در هزینه مالی که در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

افزایش سرمایه جذاب و سنگین چند نماد | افزایش سرمایه ۲۰۹۱، ۱۲۳۳ و ۸۶۰ درصدی سه نماد
 

واریز سود ۸ نماد | این ۸ نماد کدامند و چقدر سود به ازای هر سهم واریز شد؟

واریز سود سنواتی ۴ شرکت

بر اساس این گزارش، در این دوره زمانی، ۴ شرکت «سرمایه‌گذاری اعتلاء‌البرز، سوژمیران، کاشی صدف سرام استقلال آباده، سهامی‌عام صنعتی مینو»، سود سنواتی ۱۱ هزار و ۸۳۳ سهامدار را که شامل ۳۶ میلیارد و ۷۶۹ میلیون تومان می‌شود را با استفاده از سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) واریز کرده اند.

  • اعتلا: ۱۰۰۰ ریال
  • فسوژ: ۲۸۰۰ ریال
  • کصدف: ۱۹۳ ریال 
  • غصینو: ۱۲۵۶ ریال 
پرداخت ۳۴۱ میلیارد تومان سود جاری

همچنین تا پایان هفته چهارم بهمن ماه امسال، ۴ ناشر «قند ارومیه، صنایع پتروشیمی تخت جمشید، لبنیات کالبر، سیمان سفید شرق»، سود جاری ۳۰ هزار و ۷۱۱ سهامدار که شامل ۳۴۱ میلیارد و ۶۶۳ میلیون تومان می‌شود را توسط سمات و از طریق سامانه سجام واریز کرده‌اند.

  • قاروم: ۳۰۰۰ ریال
  • شجم: ۴۵۰ ریال
  • غالبر: ۱۴۰ ریال
  • سشرق: ۱۸۸۰ ریال
سامانه سجام چیست؟

لازم  به ذکر است، سجام یک سامانه زیر ساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از «سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهادها» در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری و غیر حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده‌های تایید شده خواهند بود.

بر اساس این گزارش، از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دائمی فرد ثبت می‌شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد.


مجمع تملت ۱۴۰۲ | چه میزان سود تصویب شد؟ | چند درصد افزایش سرمایه تصویب شد؟ | انحلال موسسه نور به کجا رسیده است؟

دیروز ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ مجمع عمومی عادی و فوق العاده شرکت تامین سرمایه بانک ملت با حضور ۹۰.۵ درصد سهامداران برگزار شد. در این مجمع گزارش فعالیت هیئت مدیره منتهی به سال مالی ۱۴۰۲.۱۰.۳۰ ، گزارش حسابرس، مصوبات مجمع و سوالات سهامداران مورد بررسی قرار گرفت:

شرکت های تامین سرمایه از سال ۱۳۸۷ شروع به فعالیت کرده اند و ۱۵ شرکت تامین سرمایه در ایران موجود است. شرکت تامین سرمایه بانک ملت در تاریخ ۸ شهریور ماه ۱۳۸۹ مجوز تاسیس خود را از شورای عالی بورس و اوراق بهادار که بالاترین رکن بازار سرمایه است تاسیس شد و در ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۸ در بورس اوراق بهادار تهران برای اولین بار عرضه شد.

سهامداران شرکت

صورت سود و زیان شرکت

روند افزایش سرمایه شرکت

مصوبات مجمع

  • تصویب صورت‌های مالی منتهی به ۱۴۰۲.۱۰.۳۰ 
  • تصویب معاملات مشمول ماده ۱۲۹ قانون تجارت
  • روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت تصویب گردید.
  • حسابرس و بازرس قانونی، موسسه کوشامنش و حسابرس و بازرس علی البدل، موسسه ایران مشهود تصویب شد.
  • پاداش اعضای حقوقی شرکت به میزان ۷ میلیارد ریال تصویب شد.
  • حق حضور اعضای غیرموظف به میزان ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به ازای حداقل یک جلسه تصویب شد.
  • مسئولیت اجتماعی به میزان ۴ میلیارد ریال تصویب شد که توسط هیئت مدیره تخصیص می یابد.

 
تصویب میزان سود و زمان پرداخت آن

به ازای هر سهم ۴۲ ریال در واقع ۱۰ درصد از سود انباشته تقسیم و تصویب شد.

مجمع تملت ۱۴۰۲ | چه میزان سود تصویب شد؟ | چند درصد افزایش سرمایه تصویب شد؟ | انحلال موسسه نور به کجا رسیده است؟
 سوالات سهامداران

تملت، ۵ درصد از سهام موسسه نور را در اختیار دارد، آیا بانک ملی پیگیر پرداخت ها هست؟ چون ما سهامداریم، طبق قانون تجارت در موقع تسویه یا انحلال، سهامداران در اولویت آخر هستند، بدهی، بیمه، مالیات و نیز اشخاص ثالث انجام می شود و در نهایت هر چه در موسسه بماند، متناسب به سهم سهامداری تعلق خواهد گرفت. کل مبلغی که شرکت بابت این ۵ درصد پرداخت کرده حدود ۱۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان بوده و امیدواریم حداقل این مبلغ برگردد و منتظریم هیئت تسویه چه تصمیمی می گیرد.

آیا حق شرکت به صورت سهم برمی گردد؟ خیر، وقتی شرکتی منحل می شود، سهامدار در دفاتر قانونی، سهامدار خواهد بود و تسویه به حالت وجه نقد برمی گردد. ما چندین بار مراجعه کرده ایم و پاسخ اینکه مراحل تسویه در جریان است و بعد از انجام فرآیند، به سهامداران اطلاع رسانی خواهد شد.

الان موسسه اعتباری با بانک ملی ادغام شده و سپس منحل می شود؟ آیا این قضیه درست است؟ نه ادغام نیست. یک موسسه که می خواهد منحل شود باید کل بدهی و دارائی تعیین تکلیف شود. الان کل دارائی منتقل شده یعنی موسسه نور و در واقع ظرف نور هست به عنوان سهامی عام و ترکیب سهامداری مشخص و بعد از اتمام مراحل تسویه دیگر سهامداری وجود نخواهد داشت.

تملت در انحلال موسسه نور نقشی داشته است؟ نه، بانک مرکزی نقش داشته و در واقع بانک مرکزی مسئول انحلال و مراحل تسویه موسسات است و قانون این اختیار را داده و هیئت تسویه از معاونان و مدیران بانک مرکزی است.

در قانون است یا تصمیم سران سه قوه است که بدون سهامدار موسسه، انحلال صورت پذیرد؟ در قانون ذکر شده و بحث تسویه هم ذکر شده است.

آیا در حین فرآیند تسویه، سهامداران اجازه دخالت ندارند؟ ما فقط اظهارنامه دادیم که بحث سهم را تعیین تکلیف نمایند و فعلا تا پایان فرآیند تسویه تکلیف مشخص نیست.

در سال ۱۴۰۲ سود سرمایه گذاری و کارمزدها به ۱۰۰۰ میلیارد ریال رسید آیا ادامه دار خواهد بود؟ انشاالله، یکی از دلایل این افزایش بحث اوراق مرابحه ارزی بود.

خریدار این اوراق مرابحه ارزی چه کسانی هستند و به چه صورت است؟ عموم هستند، البته پارت ها به صورت یک میلیون یورویی بود که اشخاص داخلی و خارجی که منابع ارزی دارند می توانند خرید کنند و قابل ذکر است که اسکناس نیست و در بازار پول اتفاق می افتد و سود و تسویه نیز ارزی می باشد.

در پایان مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه از مبلغ ۲۷ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۳۵ هزار میلیارد ریال (به میزان ۷ هزار میلیارد ریال معادل ۲۹.۶۳ درصد) به منظور برخورداری از معافیت مالیاتی و بهبود نسبت کفایت سرمایه برگزار و تصویب گردید.


کدال سشمال | در عملکرد ۱۲ ماهه چگونه بود؟

شرکت سیمان شمال (سشمال) در عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰، به ازای هر سهم ۳۵۳۹ ریال سود شناسایی کرد که نشان دهنده رشد ۱۰۸ درصدی سود هر سهم نسبت به سال گذشته می‌باشد.

سود ۶۰۱۶ میلیارد تومانی "سشمال"
این شرکت با سرمایه ثبت شده ۱۷۰۰ میلیارد ریال، در دوره مذکور ۶۰۱۶ میلیارد ریال سود شناسایی کرده است.
رشد ۴۰ درصدی سود شرکت
همچنین سود شرکت در گزارش تلفیقی ۴۹۹۱ میلیارد ریال اعلام شده که ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.


کدال قلرست | به سهامدارانش چقدر سود داد؟

شرکت قند لرستان ("قلرست") در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۱۰/۳۰، به ازای هر سهم ۵۷۲ ریال سود شناسایی کرد که این رقم نشان دهنده رشد ۷۵۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

اطلاعات و ارقام کلیدی:
سود هر سهم: ۵۷۲ ریال
رشد سود هر سهم: ۷۵۴ درصد
سود خالص: ۱,۰۲۹,۵۹۴ میلیون ریال
سرمایه ثبت شده: ۱,۸۰۰,۰۰۰ میلیون ریال
تاریخ گزارش: ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
نکات قابل توجه:
شرکت قند لرستان در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۱۰/۳۰، عملکردی درخشان و رشدی چشمگیر در سودآوری خود به ثبت رسانده است.
سود خالص این شرکت در این دوره بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ریال بوده که نشان دهنده افزایش قابل توجه ۷۵۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.


کدال بهپاک | ۶۲ درصد رشد نسبت به مدت قبل

صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی نشده سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰،شرکت صنعتی بهپاک در سامانه کدال منتشر شد.

نکات قابل توجه:
شرکت در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰، ضمن ثبت افزایش سرمایه ۳۰ درصد، به ازای هر سهم ۷۴۹ ریال سود محقق کرده است.
"بهپاک" با سرمایه ثبت شده ۴,۱۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ مبلغ ۳,۹۹۱,۸۴۱ میلیون ریال سود شناسایی کرده است.
سود شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۲ درصد رشد داشته است.
این افزایش سود در حالی رخ داده که شرکت ۳۰ درصد افزایش سرمایه نیز داشته است.


کدال سبزوا | اطلاعیه افزایش سرمایه داد

هیئت مدیره شرکت سیمان لار سبزوار (سهامی عام) در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸ با استناد به مفاد ماده ۱۵۲ قانون تجارت و با توجه به ضرورت اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های آتی شرکت، افزایش سرمایه شرکت را از مبلغ ۳,۷۵۷,۷۹۷ میلیون ریال به مبلغ ۵,۸۲۴,۵۸۶ میلیون ریال، معادل ۵۵ درصد از محل سود انباشته، پیشنهاد نموده است.

موارد مصرف افزایش سرمایه:
اصلاح ساختار مالی
تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های آتی شرکت
صرفه جویی در هزینه مالی
لازم به ذکر است که انجام افزایش سرمایه یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق العاده می‌باشد.


کدال خودرو | بررسی عملکرد ۶ ماهه خودرو

صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای تلفیقی ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۶/۳۱ شرکت ایران خودرو به شرح زیر منتشر شد. هدف از این گزارش، ارائه تصویری شفاف از وضعیت مالی و عملکرد این شرکت به منظور آگاهی سهامداران و فعالان بازار سرمایه است.

نکات کلیدی:

  • زیان به ازای هر سهم: ۷۶۹ ریال (افزایش ۷۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل)
  • زیان انباشته: ۲۳۱,۹۹۶,۵۶۶ میلیون ریال
  • افزایش زیان تلفیقی: ۲۱ درصد

تحلیل و بررسی:

  • افزایش زیان هر سهم: 
  • افزایش قیمت مواد اولیه
  • کمبود نقدینگی
  • نوسانات نرخ ارز
  • عدم ثبات در سیاست‌های اقتصادی

زیان انباشته: 

  • انباشت زیان‌های سنوات گذشته
  • عدم سودآوری کافی در سال‌های اخیر

افزایش زیان تلفیقی: 

  • عملکرد ضعیف شرکت‌های زیرمجموعه
  • عدم مدیریت صحیح ریسک

جمع‌بندی:
عملکرد ۶ ماهه شرکت ایران خودرو نشان‌دهنده وضعیت مالی نامطلوب و چالش‌های متعدد پیش روی این شرکت است. سهامداران و فعالان بازار سرمایه باید با در نظر گرفتن این موضوع و با احتیاط در مورد معاملات سهام این شرکت تصمیم‌گیری کنند.


کدال وسکرمان | کارنامه ۱ ساله منتشر شد

صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان کرمان (وسکرمان) برای دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۶/۳۱، در سامانه کدال منتشر گردید.

نکات قابل توجه:

  • سود هر سهم: ۱۳۳ ریال
  • رشد سود: ۷۳ درصد
  • سود خالص: ۲۳,۵۴۷,۲۴۵ میلیون ریال
  • سرمایه ثبت شده: ۱۷۶,۴۴۰,۵۲۹ میلیون ریال

مقایسه با سال گذشته:

  • سود هر سهم در سال مالی ۱۴۰۱، ۷۷ ریال بوده است.
  • سود خالص در سال مالی ۱۴۰۱، ۱۳,۵۹۴,۳۱۲ میلیون ریال بوده است.

کدال حرهشا | پیشنهاد افزایش سرمایه داد

هیئت مدیره شرکت رهشاد سپاهان (حرهشا)  در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸ با افزایش سرمایه شرکت از محل آورده نقدی سهامداران به منظور اصلاح ساختار مالی، تامین و تجهیز ناوگان مورد نیاز شرکت به جهت رشد سودآوری و تامین سرمایه در گردش موافقت نمود.

جزئیات افزایش سرمایه به شرح زیر است:
سرمایه فعلی: ۱۵۰ میلیارد ریال
افزایش سرمایه: ۱۸۵۰ میلیارد ریال
درصد افزایش: ۱۲۳۳ درصد
محل تامین: آورده نقدی سهامداران
لازم به ذکر است انجام افزایش سرمایه یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق العاده می‌باشد.


کدال وسپه | سهامداران چقدر سود گرفتند؟

صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰، شرکت سرمایه گذاری سپه حاکی از عملکرد مطلوب و رشد قابل توجه سودآوری شرکت در این دوره می‌باشد.

نکات کلیدی:

  • افزایش سرمایه ۳۰ درصدی در طول دوره مالی
  • محقق شدن سود ۱,۳۲۲ ریالی به ازای هر سهم
  • رشد ۹۶ درصدی سود خالص در مقایسه با سال گذشته
  • اهمیت آهنگ رشد سود خالص با توجه به افزایش سرمایه

تحلیل:
عملکرد شرکت سرمایه گذاری سپه در سال مالی اخیر، نشان دهنده رشد و سودآوری قابل توجه است. افزایش ۹۶ درصدی سود خالص، بیانگر بهبود فعالیت‌های شرکت و افزایش کارایی آن در کسب سود می‌باشد.
همچنین، افزایش سرمایه ۳۰ درصدی، نشان دهنده برنامه‌های توسعه‌ای شرکت و اعتماد به آینده آن است. انتظار می‌رود این خبر تاثیر مثبتی بر قیمت سهم "وسپه" در بورس اوراق بهادار تهران داشته باشد.


تکلیف شرکت های در شرف عرضه اولیه چه خواهد شد؟ | آیا با پایان مهلت قانونی باید دوباره فرآیند را طی کنند؟

چه شرکت هایی در شرف عرضه اولیه بودند؟ 

حالا پرسش اول این است که شرکت هایی در شرف عرضه اولیه بودند؟ 

بررسی ها نشان می دهد که نزدیک ترین شرکت به عرضه اولیه شرکت گوهرفام با نماد شفام بود. قرار بود جلسه معارفه گوهرفام با نماد "شفام" ساعت ۱۰:۳۰ روز‌های یکشنبه و دوشنبه ۲۹ و ۳۰ بهمن برگزار شود که با توجه به این موضوع لغو، حالا عرضه اولیه این نماد در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. 

همچنین نماد بعدی ذوب آهن بیستون کرمانشاه با نماد فبیستون بود که قرار بود تا پایان سال عرضه اولیه شود. 

شنیده ها حکایت از آن داشت که نماد دزاگرس نیز در صف عرضه اولیه بود و احتمال عرضه اولیه آن نیز تا پایان سال زیاد بود.

با لغو عرضه اولیه ها تکلیف این شرکت ها چه می شود؟ 

هر چند که تصمیم اتخاذ شده توسط مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در راستای حمایت از بازار سرمایه بوده است، اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که طبق قانون زمان مشخصی برای طی فرآیند عرضه اولیه در نظر گرفته شده است.  

شرکت‌ها در فرآیند ورود به بازار سرمایه باید سه مرحله را پشت سر بگذارند. این مراحل شامل:

۱) پذیرش توسط هیئت پذیرش شرکت بورس یا فرابورس، ۲) درج نماد در تابلو مورد نظر و ۳) عرضه اولیه سهام می‌شود.

با نگاهی به قوانین مربوط به این فرآیند، متوجه می‌شویم که علاوه بر مدارک و پیش شرط‌های متعدد، محدودیت‌های زمانی خاصی هم برای هر مرحله در نظر گرفته شده است. بر اساس این محدودیت‌ها در صورتی که یک شرکت نتواند شرایط گام بعدی را به موقع فراهم کند، باید مجددا کل فرآیند را از ابتدا طی کند. این روند باعث می‌شود تا اطلاعات شرکت‌ها در زمان ورود به بازار سرمایه به روز باشد.

محدودیت‌های زمانی شامل موارد زیر می‌شود:

۱) بعد از پذیرش، شرکت حداکثر ۶ ماه فرصت دارد تا مقدمات درج نماد را فراهم کند. درصورت اتمام این مهلت شرکت می‌تواند یک مرتبه درخواست تمدید مهلت بدهد که در صورت تایید هیئت پذیرش، این مهلت بر اساس قوانین بازار مربوطه تمدید خواهد شد (برای بورس این مهلت ۳ ماه خواهد بود)

۲) شرکت‌ها بعد از درج نماد باید طی حداقل ۵ روز و حداکثر ۶ ماه (برای فرابورس حداکثر ۴ ماه) نسبت به عرضه سهام خود اقدام کنند. اگر شرکت در این مهلت موفق نشود سهام خود را عرضه کند، می‌تواند یک مرتبه درخواست تمدید مهلت بدهد که در صورت تایید، این مهلت بر اساس قوانین بازار مربوطه تمدید خواهد شد (برای بورس این مهلت حداکثر ۲ ماه است)

۳) در صورت عدم توانایی شرکت، در تمام کردن این فرآیند و اتمام مهلت قانونی، امکان عرضه اولیه سهام وجود نخواهد داشت و کل فرآیند پذیرش باید مجددا انجام شود.

 

در نتیجه با توجه به این موارد احتمالا شرکت‌هایی که بیش‌تر از ۸ ماه از درج نماد آن‌ها گذشته از لیست عرضه اولیه‌های احتمالی حذف می‌شوند! و این نکته‌ای است که باید به آن توجه شود و احتمالا به شرکت هایی که در این شرایط قرار می گیرند مهلت دوباره برای عرضه اولیه داده شود. 


قادر معصومی خانقاه مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس شد

قادر معصومی خانقاه

قادر معصومی خانقاه به عنوان مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار منصوب شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، قادر معصومی خانقاه، با حکم معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مدیر نظارت بر بورس‌های این سازمان منصوب شد.

قادری خانقاه پیش‌تر مدیریت صندوق توسعه بازار سرمایه را عهده دار بوده و جایگزین امیرمهدی صبائی در مدیریت نظارت بر بورس‌های سازمان بورس شده است.