اخبار مهم بورسی 14 بهمن-2
شنبه 14 بهمن 1402

اخبار مهم بورسی 14 بهمن-2

واریز سود ۷ نماد در هفته دوم بهمن | سود سنواتی نماد بانکی واریز شد


جزییات واریز سود جاری ۲ شرکت

بر اساس این گزارش، در هفته دوم بهمن ماه امسال، ۲ شرکت بین‌المللی ‌توسعه ‌صنایع‌ ومعادن ‌غدیر و گسترش ‌نفت‌ وگاز پارسیان سود جاری ۲۴۷ هزار و ۲۳۳ سهامدار که شامل ۴۸۱ میلیارد و ۶۳ میلیون تومان می‌شود را از طریق سامانه سجام واریز کرده‌اند.

وکغدیر: ۲۲۰ ریال 

پارسان: ۶۸۰۰ ریال

آمار واریز سود سنواتی ۵ شرکت

افزون براین، در هفته دوم بهمن ماه امسال، ۵ ناشر پخش‌ البرز، بانک‌ خاورمیانه، فنرسازی‌ زر، سرمایه‌ گذاری‌ صدرتامین‌- تاصیکو و دوده‌ صنعتی‌ پارس سود سنواتی ۲۴ هزار و ۷۲۲ سهامدار که شامل ۱۲۶میلیارد تومان می‌شود را توسط سمات و از طریق سامانه سجام واریز کردند.

پخش: ۱۲۰۰ ریال

وخاور: ۲۰۰ ریال

خزر: ۴۵ ریال

تاصیکو:  ۲۲۵۰ ریال

شدوص: ۱۸۰۰ ریال

سامانه سجام چیست؟

لازم به ذکر است، سجام یک سامانه زیر ساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از «سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهادها» در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری و غیر حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده های تایید شده خواهند بود.


چند خبر مهم از چند نماد بانکی | سهامداران این نمادهای بانکی به مجمع دعوت شدند

وتجارت
مزایده املاک در بانک تجارت

بانک تجارت  املاک و مستغلات، کارخانجات و ماشین آلات را از طریق مزایده به فروش می رساند.

فهرست کامل اموال و املاک مورد مزایده در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://codal.ir/Reports/DownloadFile.aspx?id=395XMKfEwVkIj9Q%2beDpSmQ%3d%3d

چند خبر مهم از چند نماد بانکی | سهامداران این نمادهای بانکی به مجمع دعوت شدند
 
«وتجارت» مجمع در راه دارد

بانک تجارت سهامداران خود را برای شرکت در مجمع عمومی فوق العاده فراخواند.

 دعوت به مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده  

جلسه مجمع عمومی این شرکت که در ساعت ۰۹:۰۰ روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ در استان تهران، شهر تهران به آدرس خیابان آیه اله طالقانی، حد فاصل خیابان‌های ولیعصر و حافظ، روبروی هتل پارسیان انقلاب، ساختمان مدیریت امور اعتباری بانک تجارت، پلاک ۴۳۰، طبقه اول، سالن همایش‌های الغدیر برگزار میگردد..

دستور جلسه:  
انتخاب اعضای هیئت‌مدیره

دعوت به مجمع عمومی فوق العاده  

مجمع عمومی این شرکت که در ساعت ۰۸:۰۰ روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ در استان تهران، شهر تهران به آدرس خیابان آیه اله طالقانی، حد فاصل خیابان‌های ولیعصر و حافظ، روبروی هتل پارسیان انقلاب، ساختمان مدیریت امور اعتباری بانک تجارت، پلاک ۴۳۰، طبقه اول، سالن همایش‌های الغدیر برگزار میگردد.

دستور جلسه:  
تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه

دی

بانک دی از عملکرد ۹ ماهه گفت

 بانک دی در خصوص عملکرد دوره ۹ ماهه منتهی به پایان آذر ۱۴۰۲ شفاف سازی نمود.  
بانک دی بیان داشت کاهش سرفصل سایر درآمد‌های عملیاتی ناشی از تعیین تکلیف مطالبات معوق سال ۱۴۰۱ از شرکت‌های گروه می‌باشد که در سال گذشته علاوه بر شناسایی درآمد تسهیلات، ذخیره مطالبات مشکوک الوصول نیز برگشت داده شد.  
همچنین افزود افزایش هزینه‌های مالی به دلیل افزایش بدهی به بانک مرکزی در راستای اصلاح ترکیب سپرده‌های گران قیمت بانک و جذب منابع ارزان بوده است.
ضمن اینکه بانک در خصوص برنامه‌های خود جهت خروج از شمول ماده ۱۴۱ به اقداماتی نظیر فروش کوهستان پارک شادی مشهد، فروش ملک برج شایان، واگذاری سهام نیروگاه دماوند، تاسیس صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات و افزایش سرمایه نقدی اشاره نمود.

وشهر

بانک شهر مزایده برگزار می‌کند

بانک شهر در اجرای قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی در نظر دارد تا ۳۴ رقبه از املاک مازاد برنیاز خود را طبق جدول و بشرح نشانی‌های درج شده در آگهی با وضع و شرایط موجود در مزایده عمومی از تاریخ ۱۴۰۲.۱۱.۱۲ لغایت ۱۴۰۲.۱۱.۲۵ با شرایط نقد، نقد واقساط، نقد و اقساط از طریق اعطای تسهیلات (اجاره به شرط تملیک)، نقد و تهاتر به فروش رساند.

وبصادر

سازمان بورس به «وبصادر» مهلت داد

 بانک صادرات بیان داشت با عنایت به اتمام مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه و موافقت سازمان بورس واوراق بهادار مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه این شرکت به مدت ۳۰ روز و تا تاریخ ۱۴۰۲.۱۲.۱۲ تمدید گردید.

چند خبر مهم از چند نماد بانکی | سهامداران این نمادهای بانکی به مجمع دعوت شدند
 

ونوین

مجوز افزایش سرمایه «ونوین» صادر شد

سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی  بانک اقتصاد نوین را از محل سود انباشته و سایر اندوخته‌ها صادر کرد. ۷۵% از مبلغ افزایش سرمایه از محل سود انباشته و مابقی از محل سایر اندوخته‌ها خواهد بود

بانک اقتصاد نوین سهامداران خود را به مجمع دعوت کرد

مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده  

مجمع عمومی این شرکت که در ساعت ۱۰:۰۰ روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ در استان تهران، شهر تهران به آدرس سالن هگمتانه هتل المپیک واقع در ضلع غربی مجموعه ورزشی آزادی برگزار میگردد.

دستور جلسه:  
انتخاب اعضای هیئت‌مدیره

دعوت به مجمع عمومی فوق العاده  

مجمع عمومی این شرکت که در ساعت ۰۹:۰۰ روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ در استان تهران، شهر تهران به آدرس سالن هگمتانه هتل المپیک واقع در ضلع غربی مجموعه ورزشی آزادی برگزار میگردد.

 دستور جلسه:  
تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه


سوالات پرشمار حسابرس از ثفارس | پروژه نیکان صدای حسابرس را درآورد!
شرکت عمران و توسعه فارس طی قراردادی از تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۸۷ اقدام به ساخت پروژه نیکان نمود که در این پروژه به دلیل  نبودن مستندات کافی در کدال و نیز در دسترس حسابرس، ابهاماتی وجود دارد که حسابرس آنها را مطرح کرده است.

شرکت عمران و توسعه فارس در مشارکت با شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران (وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی) قراردادی در زمینی به مساحت ۳۳۰۰۰ مترمربع در اطراف مدرسه خان (مدرسه ملاصدرا) واقع در خیابان لطفعلی خان زند شیراز به عنوان مجتمع فرهنگی- اقامتی و تجاری با زیربنایی بالغ بر ۳۴۰۰۰ متر مربع و در دو طبقه با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۶۰ میلیارد ریال در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۸۷ به امضا رساند. از مشخصات مهم این پروژه، مرمت و بازسازی ۴ بنای تاریخی به نام‌های منزل تاریخی شیخ الاسلام، بر حق طلب، مفلح و محلاتی می‌باشد.

این مجتمع از مجموعه زندیه، بازار وکیل و ارگ کریم خان شروع و پس از رسیدن به سرای مشیر، از طریق مجتمع نیکان به مدرسه خان و شاهچراغ متصل می‌گردد.

اخبار رسیده از پیشرفت این پروژه نهایتا به گزارش فعالیت هیئت مدیره هر سال منوط شده بطوریکه:

۳۱ شهریور ماه ۱۳۸۷: اقدامات اولیه جهت دستور نقشه و پروانه ساختمانی از طریق شهرداری منطقه بافت فرهنگی تاریخی شیراز صورت گرفت.

۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۰: تغییر نقشه‌ها بر اساس تغییر در سطوح کاربری‌ها و نیز ارتفاع ساختمان‌های پروژه و نیز مشکل وجود سه باب خانه میراثی بسیار مخروبه در محدوده پروژه وجود دارد که به موجب قرارداد باید مورد مرمت و نگهداری واقع شود. از طرفی پیگیری اخذ پروانه ساختمانی پروژه و نیز اخذ تسهیلات بانکی و تملک حدود ۵ درصد از املاک مسکونی باقیمانده مانده است.

۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۱: شروع عملیات خاکبرداری پروژه از نیمه اول اردیبهشت ماه ۹۱،

۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۲: اتمام عملیات خاکبرداری پروژه و ادامه مرمت و بازسازی خانه‌های میراثی واقع در محل پروژه

۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۴: خرید بخشی از املاک تجاری به لحاظ تعدد مالکین (بر اثر فوت مالک اصلی) و اختلاف مالک و مستاجر منجر به پیگیری قوه قضائیه و طولانی شدن مراحل شده که این شرایط در سال ۹۵ و ۹۶ نیز برقرار بوده است.

۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۵: برگزاری مناقصه جهت مرمت ابنیه ۴ باب منزل تاریخی 

از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۱ پیشرفت پروژه نیکان در گزارشات فعالیت هیئت مدیره بدین صورت نوشته شد: پیشرفت پروژه ۹۱.۱ درصد و تکمیل یک باب خانه تاریخی و ادامه عملیات اجرائی مرمت ۳ خانه و سال بعد پیشرفت پروژه تا ۹۳.۴ درصد و ادامه عملیات مرمت ۳ خانه و تکمیل یک خانه تاریخی و سال بعد پیشرفت پروژه با احتساب هتل سنتی و خانه‌های میراثی ۹۴ درصد و بدون احتساب ۹۹ درصد است و در سال ۱۴۰۰ اعلام شد پروژه بدون احتساب هتل و خانه‌های تاریخی ۱۰۰ درصد تکمیل شد و با احتساب ۹۵ درصد است و در سال ۱۴۰۱ دوباره این آمار تکرار شد و نهایتا در گزارش فعالیت هیئت مدیره در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ وضعیت این پروژه بدین صورت تشریح شد:

خبر‌ها حاکی از آن است که واحد‌ها در طی انجام پروژه یا پیش فروش شده یا به فروش رسیده است، اما آماری از آن‌ها در کدال منتشر نشده است و تنها در تاریخ ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ به واگذاری ۵ واحد ملک تجاری از طریق مزایده اطلاع رسانی شد. از طرفی در تاریخ ۲۶ آذر ماه همان سال در کدال منتشر گردید که بین شرکا ۴ واحد اختلاف حساب وجود دارد و مبلغی در حدود ۱۶۰ میلیارد ریال به شرکت عودت داده شده است.

با وجود اطلاعات اندکی که از پروژه نیکان در کدال منتشر شده، اما حسابرس شرکت با اطلاعات موجود خود سوالات و ابهامات بسیاری برای این پروژه بزرگ اعلام نموده است: 

۱. چرا شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران که تعهدات مرمت، بازسازی و ساخت مدرسه خان، هتل سنتی، مجموعه فرهنگی، ۴ باب خانه میراثی و پارکینگ‌ها برعهده داشته، اما مستنداتی نه در کدال و نه در دسترس حسابرس شرکت قرار نگرفته است!

۲. تکمیل هتل سنتی به دلیل عدم تجمیع اسناد اولیه واقع در محدوده و تملک اسناد مذکور، از سنوات قبل متوقف شده و نحوه تکمیل و بهره برداری از آن تعیین تکلیف نشده است!

۳. چرا یک واحد از خانه‌های میراثی پروژه نیکان بدون مجوز از طرف مشارکت و خلاف ماده ۱۱۵ قانون محاسبات عمومی کشور مبنی بر ممنوعیت فروش بنا‌های تاریخی، فروخته اید؟

۴. چرا وضعیت پارکینگ‌های ساخته شده پروژه مورد نظر بین شرکت و شریک (از لحاظ قابلیت فروش) مشخص نیست؟
۵. وضعیت تکمیل و بهره برداری از تمامی پروژه مطابق با زمانبندی‌های صورت گرفته، انجام نشده است!

۶. چرا با وجود فروش برخی واحدها، هنوز واحد‌های تقسیم نشده تعیین تکلیف نشده است؟

۷. چرا بهای تمام شده پروژه‌ها تفکیک نشده است؟

۸. به دلیل عدم دسترسی به شواهد و مستندات کافی، تعیین آثار تعدیلات احتمالی ناشی از موارد یاد شده بر صورت‌های مالی مورد گزارش، در حال حاضر برای این موسسه امکان پذیر نمی‌باشد.

سوالات پرشمار حسابرس از ثفارس | پروژه نیکان صدای حسابرس را درآورد!

عملکرد 12 ماهه شرکت صبا فولاد خلیج فارس،

سودآوری خالص 94 درصدی نماد "فصبا" در سال مالی 1402

شرکت صبا فولاد خلیج فارس با نماد " فصبا " در فرابورس، اطلاعات و صورت ھای مالی 12 ماھه منتھی به 30 آذر 1402 ( حسابرسی نشده ) را در کدال منتشر کرد.

سود خالص این شرکت در این دوره معادل 4 هزار میلیارد تومان اعلام کرد درحالیکه این رقم در مدت مشابه سال قبل 2 هزار میلیارد تومان بوده است.

درآمد عملیاتی نماد فصبا در 12 ماهه منتهی به پایان آذر سالجاری بیش از 14 هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 56 درصدی در گزارش کدال نشان می دهد.

سود عملیاتی نیز در سالجاری معادل 4 هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه رشد 90 درصدی دارد.

سود انباشته شرکت صبا فولاد خلیج فارس در 12 ماهه سال مالی منتهی به 30 آذرماه، بیش از 5 هزار میلیارد تومان بوده و با توجه به رقم 2624 میلیارد تومانی آن در دوره مشابه سال قبل نشان می دهد این شرکت توانسته است در پایان دوره مالی 94 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل سود انباشته به ثبت برساند.

لازم به ذکر است که سود انباشته این نماد بورسی در سال مالی 1401 معادل 2044 میلیارد تومان بوده است.

سرمایه گذاری بلندمدت نماد فصبا در پایان دوره مالی در سالجاری 268 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 90 درصدی در گزارش های کدال اطلاع رسانی شده است.

سودآوری خالص 94 درصدی نماد

 


کدال ساربیل | ۶۰ درصد افزایش سود در ۱ سال

شرکت سیمان آرتا اردبیل (سیمان اردبیل و آهک آذرشهر) در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۳,۳۲۹ ریال سود شناسایی کرده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش داشته است.

«ساربیل» با سرمایه ثبت شده ۱,۴۴۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ مبلغ ۴,۷۹۳,۹۶۹ میلیون ریال سود شناسایی کرده است.


کدال کیسون | کارنامه ۱۰ ماهه منتشر شد

شرکت کیسون طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ معادل ۰ میلیون ریال، از محصولات خود را به فروش رسانده است.

کیسون با سرمایه ثبت شده ۲۰,۱۶۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۰ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ مبلغ ۰ میلیون ریال درآمد فروش داشته است.


کدال فارس | به هر سهم چقدر سود داد؟
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۳۶ ریال سود شناسایی کرده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد کاهش داشته است.

«فارس» با سرمایه ثبت شده ۴۸۹,۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ مبلغ ۱۷,۷۳۹,۹۱۸ میلیون ریال سود شناسایی کرده است.


سقوط شاخص قیمت جهانی مواد غذایی

شاخص قیمت جهانی آژانس مواد غذایی سازمان ملل متحد در ژانویه به پایین‌ترین سطح خود در سه سال اخیر رسید که ناشی از کاهش غلات و گوشت بود.

این آژانس در روز جمعه (۲ فوریه) اعلام کرد که شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) در ژانویه به طور متوسط ۱۱۸ واحد بود که نسبت به ماه قبل از ۱۱۹.۱ کاهش داشت. آمار ژانویه کمترین میزان از فوریه ۲۰۲۱ بود.

فائو اعلام کرد که قیمت‌های صادراتی جهانی گندم در ژانویه به دلیل رقابت شدید بین صادرکنندگان و ورود ذخایر تازه برداشت شده به کشورهای نیمکره جنوبی کاهش یافت. فائو همچنین عنوان کرد که قیمت ذرت به شدت کاهش یافته که منعکس کننده بهبود شرایط محصول و شروع برداشت در آرژانتین و عرضه بیشتر در ایالات‌متحده است.

فائو افزود که شاخص قیمت گوشت برای هفتمین ماه متوالی کاهش یافت زیرا عرضه فراوان از کشورهای صادرکننده پیشرو باعث کاهش قیمت‌های بین‌المللی گوشت مرغ و گاو شد.

طبق گزارش رویترز، در گزارشی جداگانه، فائو اعلام کرد که تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۳ در مسیر رسیدن به رکورد ۲.۸۳۶ میلیارد تنی قرار دارد که ۱.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است. تولید جهانی غلات دانه درشت پس از تعدیل ۱۲ میلیون تنی در این ماه، به بالاترین میزان خود یعنی ۱.۵۲۳ میلیارد تن رسید. | خبرگزاری ایسنا


کدال غشصفا | در عملکرد ۱ ماهه چقدر فروخت؟

شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ مبلغ معادل ۲,۹۶۰,۸۵۹ میلیون ریال، از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد رشد داشته است.

غشصفا با سرمایه ثبت شده ۱,۱۵۶,۱۹۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۰ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ مبلغ ۲۹,۰۵۹,۴۱۳ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد رشد داشته است.


آغاز عرضه گواهی سپرده خاص با نرخ سود ۳۰ درصد در شعب بانک دی

به گزارش روابط‌عمومی بانک دی، عرضه گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی‌الحساب بانکی ۳۰ درصد سالانه است که پرداخت سود این گواهی سپرده به صورت ماهانه بوده و ویژگی مهم آن علاوه بر نرخ سود، امکان بازخرید قبل از سررسید است.

همچنین دارندگان این گواهی سپرده می‌توانند از آن به عنوان وثیقه جهت دریافت تسهیلات بانکی استفاده کنند.

عرضه این گواهی سپرده در شعب بانک دی از روز چهارشنبه ۱۱ بهمن‌‌ماه ۱۴۰۲ به مدت ۷ روز کاری ادامه خواهد داشت.