گزارش هفته 4 بهمن بورس کالا
شنبه 28 بهمن 1402

گزارش هفته 4 بهمن بورس کالا

شرکت‌هایی که بیشترین ارزش فروش را داشتند

برترین‌های هفته در بورس کالا را بشناسید

آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نشان می دهد در هفته منتهی به ۲۷ بهمن ۳۷۵ شرکت در تالارها و بازار فرعی کالا و محصولشان را عرضه کردند که به معامله ۳ میلیون و ۱۱۱ هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش ۲۹.۸ هزار میلیارد تومان منتهی شد. ارزش معاملات ۱۰ شرکت برتر ۱۴.۳ هزار میلیارد تومان برآورد شد.

 بورس کالای ایران برترین های بورس کالا در هفته منتهی به ۲۷ بهمن را براساس ارزش فروش شرکت ها در بازار فیزیکی اعلام کرد.

جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است:

  • توسعه آهن و فولاد گل گهر با ثبت معامله ۲۲۵ هزار تن آهن اسفنجی به ارزش ۳ هزار و ۱۱۶ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.
  • ملی صنایع مس ایران (#فملی) با فروش ۷ هزار و ۵۰ تن مس کاتد، مس کم عیار، مس مفتول، سولفور مولیبدن و اکسید مولیبدن به ارزش ۲ هزار و ۱۷۸ میلیارد تومان، دوم شد.
  • فولاد مبارکه اصفهان (#فولاد) با فروش ۵۵ هزار و ۳۰ تن ورق گرم خودرو و تختال به ارزش یک هزار و ۴۹۹ میلیارد تومان، سوم شد.
  • سنگ آهن گهرزمین (#کگهر) با ثبت معامله ۳۰۰ هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش یک هزار و ۴۵۹ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.
  • پالایش نفت اصفهان (#شپنا) با فروش ۹۱ هزار و ۸۵۰ تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک و آروماتیک سنگین به ارزش یک هزار و ۲۶۹ میلیارد تومان پنجم شد.
  • صبافولاد خلیج فارس (#فصبا) با ثبت معامله ۹۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت به ارزش یک هزار و ۱۹۶ میلیارد تومان، ششم شد.

برترین‌های بازار فیزیکی بورس کالا در هفته سوم بهمن را بشناسیم

برترین‌های هفته در بورس کالا را بشناسید


مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای

یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهایی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به"تسریع فرآیند تامین مالی از مسیر بورس کالا" و "۵۰ دستگاه کامیون کشنده فاو در بورس کالا معامله شد" اشاره کرد.

تسریع فرآیند تامین مالی از مسیر بورس کالا

 مدیر عرضه و پذیرش شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج بورس کالا را مسیری مطمئن و کوتاه برای تسریع در فرایند تامین مالی صنایع عنوان کرد.

فریبا شاکریان در خصوص فرایندهای تامین مالی با بیان اینکه به چند دلیل می توان بورس کالا را می توان میانبری برای رشد تولید دانست، اظهار داشت: در تامین مالی به روش اوراق بلندمدت تر از بازار سرمایه، ضمانت بانکی لازم است و این فرآیند به واسطه سخت گیری بانک‌ها، پیچیده و زمان بر است درحالی که در تامین مالی از مسیر بورس کالا به دلیل اینکه ضمانت نامه نیز قابل قبول است، کار به مراتب آسان تر است. در نتیجه فرآیند اخذ ضمانت از دو تا سه ماه به یک هفته برای شرکت های تامین مالی کاهش می یابد.

به گفته وی،کاله پیش از این انتشار اوراق ۴ ساله را داشته و یکی از دلایلی که این شرکت به سمت تامین مالی از مسیر بورس کالا رفته این است که انتشار اوراق سلف طی دوره پرداختی ندارد و برای شرکتی که می تواند با نقدینگی خود کار کند این موضوع جذاب است. در واقع منابع شرکت ها آزاد می ماند تا بتواند از آن استفاده کند. لذا اصلی ترین دلیل این شرکت را می توان همین موضوع عنوان کرد.

وی تصریح کرد: همچنین ارائه ضمانت نامه که راهکاری آسان تر برای شرکت هاست نیز از دیگر علل استفاده از این روش بوده؛ چون همانگونه که ذکر شد اخذ ضمانت نامه بانکی زمان بر است.

۵۰ دستگاه کامیون کشنده فاو در بورس کالا معامله شد

در روز ۲۵ بهمن ماه در تالار خودرو بورس کالا ۵۰ دستگاه کامیون کشنده فاو (FAW J۶P-۴۶۰) برای تحویل ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ معامله شد که قیمت پایانی این خودرو ۱۱۳ میلیون تومان از عرضه قبلی در ۱۰ بهمن ماه پایین تر کشف شد.

در مقابل ۵۰ دستگاه عرضه، ۱۰۶ دستگاه تقاضا شکل گرفت و این خودرو در نهایت با رقابت ۷.۰۷ درصدی با قیمت پایانی ۳ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان معامله شد.

قیمت پایه عرضه ۳ میلیارد و ۷۰۸ میلیون تومان اعلام شده بود و به قیمت پایانی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به اضافه ۲۵.۴ میلیون تومان هزینه های جانبی افزوده می شود.

برنامه های ایران خودرو برای خروج از شمول ماده ۱۴۱

معاون اقتصادی ایران‌خودرو، با بیان این‌که سودآوری و خروج از شمول ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت، از مهم‌ترین راهبردهای گروه صنعتی ایران‌خودرو است، گفت: برای این‌منظور تولید محصولات جدید، با ترکیب بهینه و مدیریت بهای ‌تمام‌ شده در بخش‌های مواد اولیه و قطعات، متقاعدسازی ارکان تصمیم‌گیر جهت قیمت‌گذاری منصفانه و تنظیم قیمت بازار و همچنین استفاده از تمامی ظرفیت‌ها که توسط نهادهای تصمیم گیر پیش روی خودروساز قرار می گیرد، از جمله بورس کالا در دستور کار است.

حسین تقدسی افزود: از سوی دیگر افزایش کارایی و بهبود بهره‌وری در گروه صنعتی ایران خودرو، به خصوص در شرکت‌های فرعی، جزء برنامه‌های راهبردی شرکت است.

وی افزود: برنامه ایران خودرو برای خروج از شمول ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت، افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها است، که این امر نیازمند موافقت با درخواست شرکت جهت اصلاح قانون و صدور مجوزهای لازم از سوی مبادی ذی‌ربط است.انتظار می‌رود، راهبردهای مذکور و اقدامات در دست اجرا، شرکت را در مسیر سودآوری قرار دهد.


طی هفته گذشته رقم خورد؛

معامله 3 میلیون و 180 هزار تن محصول در بورس کالا

در معاملات هفته گذشته بازار فیزیکی بورس کالای ایران 3 میلیون و 180 هزار و 635 تن انواع محصول به ارزش 31.4 هزار میلیارد تومان دادوستد شد که نسبت به هفته قبل رشد 4 درصدی را در حجم معاملات تجربه کرد. به لحاظ حجم سیمان، سنگ‌آهن، آهن اسفنجی و فولاد سنگین‌وزن‌های تالار صنعتی و معدنی و وکیوم باتوم، مواد پلیمری و قیر نیز سنگین‌وزن‌های تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بودند.

به گزارش روابط‌عمومی بورس کالای ایران، تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد معامله 2 میلیون و 708 هزار و 160 تن انواع کالا به ارزش 21.7 هزار میلیارد تومان در هفته گذشته بود.

در این تالار یک میلیون و 210 هزار و 277 تن سیمان، 344 هزار و 103 تن فولاد، 745 هزار تن سنگ آهن، 392 هزار تن آهن اسفنجی، 8 هزار و 660 تن مس، 7 هزار و 880 تن آلومینیوم و 250 تن کنسانتره مولیبدن معامله شد.

از طرفی در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی 469 هزار و 613 تن انواع کالا و محصول به ارزش 9.4 هزار میلیارد تومان به فروش رسید.

در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی 167 هزار تن وکیوم باتوم، 101 هزار و 918 تن مواد پلیمری، 100 هزار و 342 تن قیر، 53 هزار تن لوب کات، 33 هزار و 608 تن مواد شیمیایی،  9 هزار و 150 تن گوگرد، 4 هزار و 133 تن روغن، 260 تن گازها و خوراک ها  و 100 تن عایق رطوبتی معامله شد.

بازار فرعی نیز شاهد معامله 2 هزار و 861 تن انواع کالا و محصول به ارزش 228 میلیارد تومان بود.


طی هفته گذشته رقم خورد

معامله ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تن محصول در بورس کالا

در معاملات هفته گذشته بازار فیزیکی بورس کالای ایران ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۶۳۵ تن انواع محصول به ارزش ۳۱.۴ هزار میلیارد تومان دادوستد شد که نسبت به هفته قبل رشد ۴ درصدی را در حجم معاملات تجربه کرد. به لحاظ حجم سیمان، سنگ‌آهن، آهن اسفنجی و فولاد سنگین‌وزن‌های تالار صنعتی و معدنی و وکیوم باتوم، مواد پلیمری و قیر نیز سنگین‌وزن‌های تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بودند.

تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد معامله ۲ میلیون و ۷۰۸ هزار و ۱۶۰ تن انواع کالا به ارزش ۲۱.۷ هزار میلیارد تومان در هفته گذشته بود.

در این تالار یک میلیون و ۲۱۰ هزار و ۲۷۷ تن سیمان، ۳۴۴ هزار و ۱۰۳ تن فولاد، ۷۴۵ هزار تن سنگ آهن، ۳۹۲ هزار تن آهن اسفنجی، ۸ هزار و ۶۶۰ تن مس، ۷ هزار و ۸۸۰ تن آلومینیوم و ۲۵۰ تن کنسانتره مولیبدن معامله شد.

از طرفی در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ۴۶۹ هزار و ۶۱۳ تن انواع کالا و محصول به ارزش ۹.۴ هزار میلیارد تومان به فروش رسید.

در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ۱۶۷ هزار تن وکیوم باتوم، ۱۰۱ هزار و ۹۱۸ تن مواد پلیمری، ۱۰۰ هزار و ۳۴۲ تن قیر، ۵۳ هزار تن لوب کات، ۳۳ هزار و ۶۰۸ تن مواد شیمیایی، ۹ هزار و ۱۵۰ تن گوگرد، ۴ هزار و ۱۳۳ تن روغن، ۲۶۰ تن گازها و خوراک ها و ۱۰۰ تن عایق رطوبتی معامله شد.

بازار فرعی نیز شاهد معامله ۲ هزار و ۸۶۱ تن انواع کالا و محصول به ارزش ۲۲۸ میلیارد تومان بود.


مروری بر اخبار مهم بورس کالای ایران در هفته گذشته

برای مشاهده فایل تصویری گزارش فوق، لطفا کلیک نمایید.