اخبار بورس کالا
دوشنبه 2 بهمن 1402

اخبار بورس کالا

گزارش ۹ ماهه نشان داد

افزایش زنجیره تولید و صادرات فولاد

شمش فولادی

محصولات زنجیره تولید و صادرات فولاد طی ۹ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.

به نقل از انجمن فولاد، شرکت های فولادی از ابتدای فروردین تا پایان آذر، ۲۴ میلیون و ۴۹۲ هزار تن «شمش فولاد» و ۱۶ میلیون و ۶۲۶ هزار تن «انواع محصولات فولادی» تولید کردند. این رقم در مدت مشابه پارسال، ۲۳ میلیون و ۷۸۶ هزار تن «شمش» و ۱۶ میلیون و ۵۸۶ هزار تن «محصولات فولادی» بود.

این ارقام حاکی از افزایش ۳ درصدی تولید «شمش فولادی» و حدود ۲۵ صدم درصدی «انواع محصولات فولادی» است.

همچنین، طی ۹ ماهه امسال، میزان تولید «گندله سنگ آهن» با ۱۰ درصد افزایش به ۴۴ میلیون و ۸۴۳ هزار تن و میزان تولید «آهن اسفنجی» با ۶.۵ درصد افرایش به ۲۸ میلیون و ۸۸ هزار تن رسید. این ارقام در مدت مشابه سال گذشته، ۴۰ میلیون و ۸۳۸ هزار تن «گندله» و ۲۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تن «آهن اسفنجی» بود.

صادرات شمش، محصولات و بالادستی

شرکت های فولادی از ابتدای فروردین تا پایان آذر، ۵ میلیون و ۶۲۱ هزار تن «شمش» و ۲ میلیون و ۴۷۷ هزار تن «انواع محصولات فولادی» صادر کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (۵ میلیون و ۲۲۴ هزار تن شمش و ۲ میلیون و ۴۵۸ هزار تن انواع محصولات فولادی)، به ترتیب ۷.۶ درصد و حدود یک درصد افزایش نشان می دهد.

افزون بر این، ۷ میلیون و ۲۲۴ هزار تن «گندله» و یک میلیون و ۲۱۴ هزار تن «آهن اسفنجی» صادر شد که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (۳ میلیون و ۶۷۱ هزار تن گندله و۶۳۰ هزار تن آهن اسفنجی) به ترتیب ۹۷ و ۹۳ درصد رشد یافت.


عملکرد بازار فیزیکی بورس کالا در دی‌ماه منتشر شد

دادوستد بیش از ۱۳ میلیون تن محصول در تالار نقره ای

بورس کالا

آمار معاملات بورس کالای ایران در دهمین ماه از سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در این ماه ۱۳ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۳۸۵ تن انواع کالا به همراه ۲۹ دستگاه خودرو و ۴ دستگاه آپارتمان به ارزش ۱۲۷ هزار و ۲۳۹ میلیارد تومان در بازار فیزیکی دادوستد شد که نسبت به آذر ماه به ترتیب رشد ۱۶.۷ درصدی و ۷ درصدی در حجم و ارزش را تجربه کرد.

تالار محصولات صنعتی و معدنی در دی ۱۴۰۲ میزبان معامله بالغ بر ۱۱ میلیون و ۱۴۴ هزار تن انواع کالا و ۲۹ دستگاه خودرو به ارزش بیش از ۸۱.۸ هزار میلیارد تومان بود.

در این تالار ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۲۸۴ تن سیمان، ۴ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۵۰۰ تن سنگ آهن، یک میلیون و ۷۲۵ هزار و ۸۰۷ تن فولاد، ۵۲۰ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجی، ۶۹ هزار و ۷۲۵ تن روی، ۳۶ هزار و ۲۰۶ تن مس، ۳۲ هزار و ۸۳۵ تن آلومینیوم، ۸۰۰ تن کنسانتره مولیبدن،۶۰۰ هزار تن کک، ۲۰۰ تن چدن، ۱۷۵ تن سرب، ۵۷ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۲۹ دستگاه کامیون کشنده امپاور و کامیونت فورس در تالار محصول‌های صنعتی و معدنی دادوستد شد.

در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز در دی ۱۴۰۲، ۲ میلیون و ۳۶۱ هزار و ۱۸۴ تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از ۴۳.۶ هزار میلیارد تومان در دو بخش داخلی و صادراتی معامله شد.

به‌این‌ترتیب ۷۵۴ هزار و ۱۳۱ تن قیر، ۷۳۷ هزار و ۴۰۰ تن وکیوم باتوم، ۴۱۹ هزار و ۶۰۰ تن انواع مواد پلیمری، ۲۲۳ هزار و ۵۰۰ تن لوب کات، ۱۵۲ هزار و ۴۶۳ تن مواد شیمیایی، ۴۶ هزار و ۵۰۰ تن گوگرد، ۱۷ هزار و ۸۱۹ تن روغن، ۹ هزار و ۶۱۲ تن فرآورده های نفتی، یک هزار و ۸۶۰ تن گازها و خوراک ها، یک هزار و ۱۴۸ تن عایق رطوبتی و ۵۰۰ تن سلاپس واکس در این تالار به فروش رفت.

در تالار املاک و مستغلات نیز ۴ دستگاه آپارتمان مسکونی به ارزش ۶ میلیارد تومان به فروش رسید.

همچنین ۱۲۲ هزار و ۹۹۰ تن انواع محصول نیز در بازار فرعی بورس کالای ایران معامله شد.


سیمان صدرنشین معاملات بورس کالا

سیمان

تالار سیمان بورس کالای ایران روز یکشنبه اول بهمن ماه میزبان معامله ۹۴۵ هزار و ۹۵۷ تن سیمان بود.

تالارهای بورس کالا درمجموع نیز میزبان معامله یک میلیون و ۷۹ هزار و ۵۲۶ تن انواع کالا و محصول بودند.

در تالار صادراتی ۵۰ نیاز تن آهن اسفنجی بریکت، ۴۵ هزار و ۲۸۰ تن قیر و یک هزار تن سبد میلگرد مخلوط دادوستد شد.

۱۹ هزار و ۹۶۵ تن محصول نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی فروخته شد.

تالار پتروشیمی و فرآورده های نفتی میزان دادوستد ۹ هزار و ۸۶۲ تن مواد پلیمری و شیمیایی بود.

تالار حراج باز معامله ۴ هزار و ۴۰ تن مس کاتد، ۳ هزار تن سولفات سدیم و ۲۰۰ تن سولفور مولیبدن را تجربه می کند.

بازار فرعی هم شاهد معامله ۱۷ هزار لیتر روغن کارکرده لوکوموتیو و ۳۰ تن پشم شیشه بود.


از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی

قیمت پایه محصولات پتروشیمی اعلام شد

پتروشیمی

قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی برای عرضه در بورس کالا از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، اعلام شد.

قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای معامله در بورس کالای ایران از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام شد.

فهرست قیمت های پایه این هفته را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید:

https://media.imereport.ir/d/۲۰۲۴/۰۱/۲۱/۰/۳۷۴۵۸.pdf?ts=۱۷۰۵۸۳۳۲۳۴۶۳۶


فروش ۹۲۲ هزار تن محصول در بورس کالا

تالار

تالارهای بورس کالای ایران در نخستین روز هفته میزبان دادوستد ۹۲۲ هزار و ۸۱۶ تن انواع کالا و محصول بودند. بیشترین حجم معاملات مربوط به سنگ آهن با دادوستد ۸۰۱ هزار تن سنگ آهن دانه بندی، کلوخه، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی بود.

 به این ترتیب تالار محصولات صنعتی و معدنی میزبان معامله ۴۲۰ هزار تن گندله سنگ آهن، ۱۴ هزار و ۸۶۰ تن شمش بلوم، ۵۹ هزار تن آهن اسفنجی، ۷ هزار و ۹۴۸ تن میلگرد، ۶ هزار و ۶۸۸ تن تیرآهن، ۱۰ هزار و ۶۰۰ تن ورق گالوانیزه خودرو، ۱۵۰ تن ورق سرد خودرو و ۱۵۰ تن ورق سرد بود.

در تالار پتروشیمی و فرآورده های نفتی ۱۸ هزار تن لوب کات، یک هزار و ۷۸۳ تن مواد شیمیایی، یک هزار و ۵۸۹ تن مواد شیمیایی، ۲۶ تن روغن پایه و ۱۰۴ تن PDA TAR فروخته شد.

تالار حراج بازار شاهد معامله ۲۱۵ هزار تن کنسانتره سنگ آهن، ۱۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی، ۷ هزار و ۵۰۰ تن سنگ آهن کلوخه، ۱۹ هزار تن وکیوم باتوم و ۳۱۲ تن متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات بود.

۲۴ هزار و ۵۳۵ تن سیمان در سامانه معاملاتمچینگ به فروش رسید.

تالار صادراتی دادوستد ۱۵ هزار و ۵۳۵ تن قیر را تجربه کرد.

معاملات در بازار فرعی در حال انجام است و تا لحظه تنظیم گزارش ۳۵ تن ضایعات فولادی در این بازار مورد معامله قرار گرفت.