معرفی چند کتاب برای فعالان بازار سرمایه
دوشنبه 16 بهمن 1402

معرفی چند کتاب برای فعالان بازار سرمایه

 

تئوری امواج الیوت یکی از معدود روش هایی است که دیدی کلی نسبت به بازارهای سرمایه دارد. قدرت این روش بررسی و تحلیل سه جانبه قیمت، زمان و پترن هست که قدرت تحلیل را به حد بسیار زیادی افزایش داده و دید بسیار مناسبی را فرد مسلط به این روش می دهد. الیوت روش های درک صحیح موقعیت یک بازار را به وسیله دانستن قوانین امواج ، برای تریدر ها و سرمایه گزاران آماده کرده است. دو نکته مهم و کاربردی امواج الیوت در تشخیص روند و یا روند اصلاحی یک بازار و تشخیص پایان موقعیت یک روند و یا روند اصلاحی با توجه به پترن های الیوت ویو می باشد.

کتاب آموزشی پیش رو، ترجمه کتاب Dynamic trading، اثر Robert c.miner است که در فرمت PDF و در 111 صفحه تهیه و تنظیم شده است.

کتاب آموزشی پیش رو، ترجمه کتاب Dynamic trading، اثر Robert c.miner است که در فرمت PDF و در 111 صفحه تهیه و تنظیم شده است.

دانلود مستقیم


2. معامله گری به روش سم سیدن

 

روش عرضه و تقاضای سم سیدن هنوز هم محبوبیت زیادی در میان معامله گران دارد هر چند که نواقصی در مفروضات اصلی این روش وجود دارد. برای ترید بر اساس عرضه و تقاضا و با استفاده از قوانینی  که توسط  سم سیدن تدوین  شده است و بکار بردن چند ترفند  کوچک می توانیم  نقاط با احتمال موفقیت بالا را شناسایی  کنیم. با بکار بردن این ترفندها می توانید تریدهای خود بر مبنای عرضه و تقاضا را بهبود ببخشید. یکی از اولین نکاتی که برای افزایش موفقیت در ترید بر مبنای زونهای عرضه و تقاضا باید در نظر داشته باشید این است که وقتی زونی را در تایم فریم پایین  پیدا می کنید باید در زون تایم فریم بالاتر نیز قرار داشته باشد .به عنوان مثال زونهایی در تایم یک ساعته که در داخل زونهای تایم چهار ساعته قرار داشته باشند.

مقاله آموزشی پیش رو با عنوان نکاتی در باره معامله گری به روش سم سیدن ، توسط نادر اسدی ترجمه شده که در قالب PDF و در 9 صفحه ارائه می شود.

دانلود مستقیم


3. انواع واگرایی ها و الگوهای هارمونیک نیما آزادی

 

واگرایی ها یکی از مباحث مهم در تحلیل تکنیکال به ‌شمار می‌روند. یکی از شواهد بسیار قوی در هنگام شکستن خطوط روند داشتن واگرایی می باشد، که از تایم یک دقیقه تا ماهیانه بسیار کارا و موثر است و هرچه تایم فریم بالاتر باشد قابلیت اطمینان بیشتری دارد. واگرایی را می‌توان نوعی ناهمگونی میان قیمت و اندیکاتور دانست.

واگرایی‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند : 1- واگرایی معمولی ، 2- واگرایی مخفی، که هر کدام انواع مختلفی دارند. در PDF حاضر که در 173 صفحه توسط آقای نیما آزادی نوشته شده است با ذکر مثال های متعدد به معرفی واگرایی ها و بررسی انواع آن ، پرداخته می شود. در ادامه الگوهای هارمونیک را معرفی و آموزش داده است و در انتهای این کتاب تصاویری از الگوهای هارمونیک بصورت جامع جمع آوری شده که می تواند منبع مناسبی برای بررسی باشد.

دانلود مستقیم


 

کتاب پیش رو با عنوان مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک به نویسندگی جان هال و ترجمه آقایان سجاد سیاح و علی صالح آبادی ، در فرمت PDF و در 754 صفحه تهیه و تنظیم شده است . در آغــاز، با نگاهــی اجمالی، بازارهــا و تاريخچه هر يك از بازارهــاي قراردادهــاي آتي و اختيــار معاملات مرور می شود. ســپس نحوه استفاده پوشش دهندگان ريســك ، سفته بازان و آربيتراژگران از اين بازارها به اجمال شرح داده می شود. بيان جزئيات بيشتر اين مباحث و ساير موضوعات مرتبط در فصل هاي بعد دنبال مي شود.

دانلود مستقیم


 

الیوت به این موضوع باور داشت که در هر زمینه‌ای که مردم در آن فعالیت و مشارکت زیادی داشته باشند، مانند بازار سهام یا همان بازار بورس، حرکت‌ها بر اساس قاعده‌ای طبیعی که آن را نظریه امواج الیوت (برگرفته از حرکت امواج دریا) می‌نامد، انجام می‌شود. البته کاملاً مشخص است بزرگ ‌ترین نمود این‌ چنین بالا و پایین شدنی، بازار سرمایه است.

قاعده کلی موج ها سه هدف اصلی دارد: پیشگویی مسیر بازار، مشخص کردن نقاط بازگشت و تهیه کردن راهنما برای ورود و خروج از موقعیت های معاملات. رشد و کاهش قیمت ها در بازار و انتظارات انسانی عبارت است از پنج موج صعودی و سه موج نزولی. این الگوی هشت موجی دوره های تناوبی صعود و نزول بازار یا اقتصاد را نمایش می دهد.

کتابچه آموزش الیوت  با عنوان استادی در تئوری موجی الیوت ، اثر گلن نیلی با همراهی اریک هال و ترجمه ناصر دادگستر، در فرمت فایل PDF ، با حجم 5 مگابایت و در 446 صفحه تهیه و تنظیم شده است.

دانلود مستقیم


 

مطالعه رفتار و حرکات قیمت سهام در گذشته با هدف پیش بینی روند قیمت ، در آینده تحلیل تکنیکال نامیده می شود که برای هر نوع کالا یا شاخص یا سهام قابل استفاده است. روش های پیش بینی، کاملا مبتنی بر اطلاعات گذشته می باشد. بیشتر اعمال ما بر اساس تجربیات گذشته ما از آن عمل قابل پیش بینی است. علم احتمالات نیز بر اساس پیش بینی بنا نهاده شده است. در تحلیل تکنیکال نمودار قیمت بکار رفته که تجلی افکار عمومی است که بر اساس اصول روانشناسی عمومی که قابل پیش بینی است بنا نهاده شده است.

تحلیل گر تکنیکال تاثیر عوامل فاندامنتال بر روی چارت را بررسی می کند و همیشه تاثیر عوامل فاندامنتال در روی قیمت لحاظ می شود. رفتارهای بازار شامل سه اصل اولیه قیمت، زمان و حجم است.

کتاب حاضر با عنوان، آموزش تحلیل تکنیکال مقدماتی و پیشرفته، توسط فرهاد سلطانی تهیه و تنظیم شده است که در فرمت PDF و در 235 صفحه و در دو بخش مقدماتی و پیشرفته ارائه می شود.

دانلود مستقیم


 

رالف نلسون الیوت از اولین افرادی بود که متوجه نظم در امواج قیمت بازار سهام شد . نظریات الیوت بسیار متاثر از چارلز داو است و تشابهات زیادی با نظریات داو دارد و تفاوت اساسی در نظریه وی با داو در تحلیل نمودارهای قیمت با استفاده از شمارش موج ها است . او اینگونه استنباط کرد که حرکات قیمت سهام در بازار سرمایه و یا به عبارت دیگر بازارهای سهام آشفته و بدون نظم حرکت نمی کنند بلکه آن ها بصورت موج های تکراری و پشت سر هم حرکت می کنند . او ادعا کرد همواره جزر و مد حالات روانی مردم در قالب الگوهای تکراری و پشت سرهم نمایان می گردد . وی در طول عمر خود به کشف و تعیین قوانینی برای شناسایی نظم موجود در امواج پرداخت . در ادامه به بیان چند نکته مهم در ارتباط با شمارش امواج می پردازیم :

1- اگر در تايم پايين كار می كنيد شناسايي ساختار ها و امواج اليوت به مراتب سخت تر از تايم هاي بالا هستند . به همين دليل همانطور كه اساتيد فن موج شماری در دنيا همه يكصدا تريد را بر روي تايم هاي بالا دعوت مي كنند این نکته را به خاطر داشته باشید. البته اين به اين معني نيست كه در تايم هاي پايين ساختارهاي اليوتي به درستي شكل نمي گيرند .چون اگر حتي به تايم يك دقيقه هم برويم اين ساختارها قابل شناسايي هستند . اما براي يك مبتدي و در چندين سال اول تريد اكيدا توصيه به استفاده از تايم فريم هاي بالا مي شود.

2- در روش ماينر به دليل تحليل همه جانبه بازار كه شامل 4 بعد ساختار، قيمت ، زمان و روند جاري است معمولا انتهاي امواج با درصد بالايي از احتمال به راحتي قابل شناسايي هست. البته هميشه بايد دنبال جفت ارزهايي باشيم كه در بررسي شما رفتار تكنيكالي را داشته باشند چرا كه بازار ديناميك است . نه كار كردن با امواج اليوت سخت است و نه شناسايي انتهای امواج. اين ما هستيم كه روش های ساده را پيچيده می کنیم و نهايتا جز سردر گمي و از دست دادن موقعيت ها چيزي نصيبمان نمي شود.

مطلب آموزشی حاضر با عنوان ، راه تشخيص و شناسايي موج ها ، در فرمت فایل pdf و در 18 صفحه تهیه و تنظیم شده است.

دانلود مستقیم


 

کندل استیک ها محبوب ترین نوع نمودار در بین معامله گران است مزیت کندل ها نسبت به نمودارهای خطی یا میله ای این است که در یک چارت علاوه بر وجود چهار قیمت باز شدن، بسته شدن، ماکزیمم و مینیمم دوره، می توان صعودی و نزولی بودن قیمت در هر دوره را نیز مشاهده کرد. در این مطلب علاوه بر معرفی دقیق و کامل کندل استیک ها، با الگوهای مختلف کندل استیک و سیگنالهای آشنا می شوید. فایل PDF حاضر در 208 صفحه توسط آقای اجسان کامیابی ندریس شده است.

دانلود مستقیم


 

کتاب بورس در بیست دقیقه کاری از سازمان بورس اوراق بهادار به نوشته مجتبی فنائی در فرمت PDF و در 24 صفحه تهیه و تنظیم شده است. در این کتاب خواننده با ساز و کارهای قانونی بورس آشنا می شود و با بیانی ساده موارد مختلفی از جمله نحوه خرید وفروش، راه های مختلف سرمایه گذاری، فواید سرمایه گذاری و ... را توضیح می دهد و اطلاعات اساسی و اولیه مورد نیاز برای ورود به بازار بورس را به شما می دهد.


دانلود مستقیم


10. رسم خط روند به روش آلن اندروز و پنج تكنيک جديد خطوط روند

 

هنگام استفاده از روش های عمل و عكس العمل مشاهده می شود كه بعضی از نقاط محوری كه برای رسم خط عمل استفاده شدند بهتر از سایر نقاط محوری عمل مـی كردنـد. به عبارت دیگر بهترین همبستگی با آینده نزدیـك ، آخـرین نقطـه گذشـته اسـت. بـر اسـاس ایـن مشاهدات چنگال آندروز و خطوط عمل و عكس العمل با یكدیگر تلفیق شـده و چنگـال برتـر پدیـد آمده است. بـرای اسـتفاده از ایـن تكنیـك ابتـدا یـك چنگال آندروز با استفاده از سه نقطه محوری  A,B,Cرسم می شود. خط متصـل كننـده دو نقطـه محوری  B,C به عنوان خط مركزی عمل و عكس العمل استفاده می شود. نقطه A نیز بـرای رسـم خط عمل استفاده می شود. در قدم بعدی فاصله نقطه A از خط مركزی اندازه گرفته می شود كه برای رسـم خطـوط عكـس العمل استفاده خواهد شد. خطوط عكس العمل به موازات خط مركزی   BCو بـا فاصـله مسـاوی بـا فاصله نقطه A از این خط، ترسیم می گردند. سه خط عكس العمـل بـه ایـن ترتیـب رسم می شود. این تكنیك چنگال آندروز و خطوط عمل و عكس العمل را بـا یكـدیگر تركیـب مـی كند. همه این موارد نیز فقط بر اساس سه نقطه محوری A,B,C رسم شده اند و چنگال برتـر نـام دارند.

كتاب فوق با این هدف نگاشته شده كه مطالبی فراتر از سایر كتب معامله گری ارائه نماید و در رسیدن به این هدف موفق بوده است. طی سی سال گذشته كتابی درباره خطوط روند منتشر نشده است. اگر چند سال است كه معامله گر هستید، حتما مطالبی درباره انواع خطوط روند دیده اید. مثلا بسیاری از معامله گران به خط روند زاویه دار گن و خطوط روند رگرسیون علاقه مند هستند. خطوط روند آندروز بهترین این هاست. همبستگی انواع دیگر خطوط روند با حركت های بازار محدود است اما این همبستگی آنقدر هست كه توجه شما را به خود جلب كند. خطوط روند آندروز بالاترین همبستگی را با حركات بازار دارد و می تواند به عنوان زیر ساخت یك روش معامله گری موفق مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه برخی از قواعد معامله بر اساس چنگال و خطوط ماشه ای آندروز آورده شده است.

کتاب آموزشی پیش رو با عنوان، بهترین روش های خط روند از آلن آندروز و پنج تكنیک جدید خطوط روند، در فرمت PDF، و در 102 صفحه ارائه می شود.


دانلود مستقیم


 

در مطلب پیش رو، به نحوه رسم چنگال اندروز با کمک پیوت ها ، و استراتژی معامله بر اساس چنگال اندروز ، پرداخته می شود. چنگال اندروز (Andrew’s Pitchfork) یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که با استفاده از سه خط موازی ، سطوح مقاومت وحمایت احتمالی را مشخص می‌کند و با استفاده از آن  بنابر قوانین می توان به تحلیل قیمت ها در بازارهای مالی پرداخت.  این اندیکاتور توسط آلن اندروز (Alan Andrews) طراحی شده است. خطوط ایجاد شده در این اندیکاتور با انتخاب سه نقطه تشکیل می‌شود که این سه نقطه درنقاط پیوت قرار می‌گیرد. یا به عنوانی بر روی سه قله و حفره متوالی جای می‌گیرد. زمانی که هر سه نقطه انتخاب شوند یک خط مستقیم که به عنوان “خط میانی” شناخته می‌شود از نقطه اول رسم می‌شود و از وسط دو نقطه دیگر عبور می‌کند. همچنین دو خط موازی دیگر در بالا و پایین خط میانی ایجاد می‌شود.

دانلود مستقیم


 

در آموزش تحلیل تکنیکال به نویسندگی آقای نیما آزادی  به مباحث زیر پرداخته می شود :

  1. تحلیل تکنیکال چیست ؟
  2. آشنایی با انواع نمودارها
  3. انواع روندها
  4. سطوح حمایت و مقاومت
  5. خط روند
  6. کانال ها
  7. سطوح فیبوناتچی
  8. الگوهای برگشتی
  9. الگوهای ادامه دهنده روند
  10. حجم معاملات
  11. اندیکاتورها
  12. اسیلاتورها
  13. واگرایی ها
  14. الگوهای شمعی ژاپنی
  15. چند ابزار مفید در تحلیل تکنیکال

این فایل در فرمت PDF و تعداد 213 صفحه و حجم 3 مگابایت می باشد.


دانلود مستقیم


 

تحلیل های زمانی بسیار مشابه تحلیل های قیمتی هستند با این تفاوت که ما واحدهای زمان را بجای واحدهای قیمت بکار می بریم. آنچه در تحلیل زمانی یک چارت انجام می دهیم این است که مدت زمان روندهایی که قبلاً در چارت اتفاق افتاده را اندازه می گیریم و به کمک نسبت های فیبوناچی، زمان های حمایت و مقاومت آتی چارت را با احتمال بالا معین می کنیم. نسبت های فیبوناچی که در تحلیل های قیمتی از آن ها استفاده می کردیم در تحلیل زمانی نیز کاربرد دارند. ابزارهای تحلیل زمان عبارتند از:

  1. ریتریس زمانی داخلی
  2. ریتریس زمانی خارجی
  3. نسبت سیکل زمانی
  4. تصویرسازی تناوب های زمان

در تحلیل قیمتی هنگامی که قیمتی از A تا  Bرشد یا نزول می کرد و سپس اصلاح قیمتی را آغاز می کرد ما از ابزار فیبوناچی قیمتی استفاده می کردیم تا سطوح قیمتی را پیدا کنیم که احتمال پایان اصلاح در آنها بیشتر از سطوح قیمتی دیگر بود. در تحلیل زمانی نیز دقیقا همین عمل را انجام می دهیم با این تفاوت که در اینجا از نسبت های فیبوناچی در واحد زمان استفاده می کنیم تا زمان هایی را مشخص کنیم که احتمال اتمام اصلاح در آنها بیشتر از زمان های دیگر است. به عبارت دیگر این نسبت های زمانی همانند نسبت های قیمتی سطوح حمایت و مقاومت برای سهم تعیین می کنند.

مطلب آموزشی پیش رو با عنوان، آموزش تحلیل تکنیکال پیشرفته(تحلیل زمانی)، توسط جواد کشاورز، در فرمت PDF، و در 34 صفحه تهیه و تنظیم شده است.


 

فاندامنتال در لغت به معنای بنیادی و پایه ای است و در علم معاملات بورس اوراق بهادار، به نوعی تحلیل گفته می شود که به بررسی همه جانبه شرکت های بورسی در سطح خرد و کلان می پردازد. سرمایه گذاران در هر بازار اعم از اوراق بهادار، طلا، مسکن، و ... همواره نیازمند بررسی همه جانبه فرصت ها و هزینه های سرمایه گذاری و روند آینده آن هستند. برای انجام این تحلیل باید از اخبار جهان، وقایع سیاسی و اقتصادی مطلع و بروز باشیم. سرمایه گذاران از طریق تحلیل اخبار و بررسی وضعیت عوامل موثر بر بازار، استراتژی خود را برای ورود یا خروج از آن تعیین می کنند. تجزیه و تحلیل به این شیوه زمان و منابع اطلاعاتی بیشتری نسبت به تحلیل تکنیکال نیاز دارد. تحلیل بنیادی یک نوع روش تجزیه و تحلیل است که بر اطلاعات و آمار کلیدی مندرج در صورت های مالی شرکت ها، آمار اقتصاد کلان کشور و عوامل تاثیرگذار بر صنایع مختلف تمرکز دارد، لذا در آن خرید و فروش سهام یا هر نوع دارایی پس از بررسی اطلاعات کامل در خصوص عوامل ذکر شده، صورت می گیرد.

مطلب آموزشی پیش رو با عنوان تحلیل فاندامنتال، توسط مایا تهیه و تنظیم شده است که در فرمت PDF، و در 29 صفحه ارائه می شود و به بررسی بخش های زیر می پردازد:

بخش اول: اقتصادهای دنیا

بخش دوم: کالاهای استراتژیک

بخش سوم: انواع ارزها و دارایی ها


دانلود مستقیم


15. استراتژی معاملاتی ایچیموکو جواد فلاحیان

 

امروز با پیشرفت تحلیل تکنیکال در کشورهاي مختلف به خصوص کشور ما بیشتر معامله گران بازارهاي مـالی به روش تحلیل تکنیکال گرایش پیدا کرده اند. تمام اهداف معالـه گـران ایـن اسـت کـه پـس از مـدتی بتواننـد سیسـتم معـاملاتی خـود را طراحـی کـرده و بـا آن اقـدام بـه معاملـه کننـد. در بسـیاری از مواقـع معاملـه گـران و علاقه مندان به تحلیل تکنیکال قادر خواهند بود سیستم شخصی خود را طراحی نمایید در بسیاري از مواقـع هـم موفق نخواهند شد. سیستم هاي معاملاتی متعددي وجود دارد که معامله گران از آن اسـتفاده مـی کننـد و بعضا مشاهده می شود به موفقیت هاي زیادي دست پیدا کرده اند. یکی از ایـن روش هـاي سیسـتم معـاملاتی ایچـی موکو می باشد که طرفداران زیادي در بین معامله گران دارد. ایچی موکو یک سیستم معاملاتی موفق می باشد که در تمامی بازار های مالی می توان از آن استفاده کرد و سیستمی بسیار منحصر به فرد است. قدرت اولیه این سیستم اطلاعات متعددي به شخص معامله گر می دهد که می تواند از آن استفاده نماید این سیستم بیشتر به واکنش هاي قیمت توجه دارد و این دید را عمیق تر می سازد. در واقع ایچی موکو یک سیستم معاملاتی عمومی و قابل درك براي همه می باشد و معامله گر را به راحتی قادر می سازد ( در یک نگاه )که احتمالات بیشتر را از احتمالات کمتر در نمودار تشخیص دهد و در مسیر درست معامله نماید. این مقالـه بـه بررسـی ایـن سیستم معاملاتی پرداخته و ابتدا به بررسی 5 جزء تشکیل دهنده آن و پس از آن به معرفی استراتژي هـاي معـاملاتی از سه دیدگاه قوي ، متوسط و ضعیف می پردازد. هر چند ممکن است این مقاله به صورت کامل نتواند قدرت و توانایی این سیستم معاملاتی و تمامی سیگنال هاي این روش را معرفی کند ولی می توانـد یـک دیـد کلـی بـه شخص معامله گر بدهد و در درك و استفاده از این روش به او کمک شایانی کند.

مطلب آموزشی پیش رو با عنوان استراتژی معاملاتی ایچی موکو، توسط مهندس جواد فلاحیان ترجمه شده است که در فرمت PDF، و در 40 صفحه ارائه می شود.


دانلود مستقیم


 

فیلتر نویسی در بورس تهران در حال حاضر یکی از امکاناتی است که از طریق دیده بان بازار در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته است و سرمایه گذاران با استفاده از آن قادر هستند با توجه به معیارهایی که مد نظرشان می باشد برخی از سهام هایی که قابلیت رشد در آینده دارند را انتخاب کنند. البته برخی از فیلترهای کاربردی وجود دارد که مناسب نوسان گیری در بورس است و سرمایه گذاران با نوشتن فیلترهای مربوط می توانند به شکار شرکت هایی بروند که دور از چشم بازار است و به راحتی در آن سود کسب کنند. فیلتر نویسی در دیده بان بازار بیشتر به جنبه های معامله گری در بازار توجه می کند و مبنای بنیادی و یا تکنیکال ندارد. به عنوان مثال هر گاه قدرت خریدار به فروشنده در سهمی بالا باشد می تواند احتمال بازی سفته بازار در سهم باشد که گروهی با هدف جمع کردن سهم ورشد قیمت آن وارد شده اند ، و یا اینکه مفهوم خرید و فروش حقوقی ها در بازار سرمایه چیست و سیگنال خرید است یا سیگنال فروش. پس شناخت فیلترهای کاربردی در بورس تهران می تواند فرصت های مناسبی را برای سرمایه گذاری ایجاد کند که نباید نسبت به آن غافل شد.

کاربرد فیلتر نویسی در بورس تهران به اینجا خلاصه می شود که هر سرمایه گذاری باید بتواند در بین صنایع مختلف بازار سهامی که شرایط مناسبی را به لحاظ معامله گری و معاملاتی دارد خریداری کند و این اصلا دلیلی بر مناسب بودن شرایط سهم به لحاظ بنیادی و یا تکنیکال نیست. پس ماهیت فیلتر نویسی در دیده بان بازار این است که سرمایه گذار با استفاده از یک سری فیلترهای کاربردی بتواند سهامی را استخراج کند که با توجه به معیارهایش تناسب داشته باشد و یا اینکه بتواند بازار سرمایه را رصد کند. به عنوان مثال فرض کنید شما به دنبال سهامی باشید که امروز صف فروش بوده است. یا به دنبال سهامی باشید که آخرین معامله آن ۳ درصد با قیمت پایانی اختلاف داشته باشد و یا در جستجوی این باشید که سهام دارای قدرت خریدار بالا را شناسایی کنید. برای همه این موضوعات فیلتر مورد نظر وجود دارد و هر سرمایه گذاری قادر است ، فیلتر نویسی را آموخته و از آن استفاده کند و یا مدل هایی که در ذهنش است را با یادگیری فیلترها اجرا کند و بتواند با فیلترهای که نوشته؛ بهترین خروجی را داشته باشد. هر سرمایه گذاری با استفاده از فیلتر نویسی در دیده بان بازار قادر است سهامی را انتخاب کند که می تواند جنبه های معامله گری نوسان گیری در بازار را داشته باشد. به عنوان مثال اگر بتوانید با استفاده از فیلتر قدرت خریدار به فروشنده، سهامی را شناسایی کنید که قدرت خریدار بالایی داشته باشد و این قدرت برای چند روز ادامه دار باشد، با احتمال زیاد باید آن را به عنوان یک هشدار معاملاتی در نظر بگیرید که ممکن است در این سهم عده ای در حال تعریف یک بازی جدید هستند و یا فیلتری را شناسایی کنید که با استفاده از حجم معاملات سیگنال ورود و یا خروج در سهم دهد؛ می توانید فرصت های معاملاتی مناسبی را در بازار به دست آورید.

یکی از فیلترهای مهم و پرکاربرد در بورس تهران فیلتر ورود پول هوشمند در سهم می باشد. یعنی سرمایه گذار قادر است با استفاده از فیلترنویسی سهامی که ورود نقدینگی در آنها اتفاقا افتاده است را تشخیص دهد. یکی از فیلترهایی که می تواند ورود نقدینگی به سهم را مشخص کند حجم معاملات است که استفاده از آن می تواند کمک بسیاری به سرمایه گذار کند و با استفاده از آن سهامی که به یک باره حجم معاملات آن افزایش پیدا می کند را در فیلتر مشخص کرد. به خاطر داشته باشید که باید وضعیت تکنیکال و تابلو خوانی سهم را هم مد نظر داشته باشید تا با استفاده از آن قادر باشید سهامی که ورود نقدینگی در آن اتفاق افتاده است را تشخیص دهید و سپس اقدام به معامله کنید چرا که ممکن است حجم معاملات سهمی بالا باشد و هشدار معاملاتی را صادر کند ولی سهم به لحاظ تکنیکالی در محدوده مقاومت باشد یعنی اینکه عده ای در حال خالی کردن سهم هستند و این خود نشان از خروج نقدینگی است.

مطلب آموزشی پیش رو با عنوان ، آموزش فیلتر نویسی مقدماتی ، توسط سید امید موسوی ، در فرمت PDF و در 9 صفحه تهیه و تنظیم شده است.

 
لینک مستقیم

 

دکتر بیل ویلیامز بنیانگذار این نوع ترید در کتب سه گانه اش نوعی از ترید و یک استراتژی غنی را معرفی می کند که مشروط به اینکه حقیقتا و عمیق درک شود می تواند کاملا نگاه ما را به بازار متفاوت کرده و با این درک عمیق از زیر ساخت های حقیقی بازار می توانیم ترید های بسیار موفقی را داشته باشیم.  سیستم تریدینگ NTD سیستمی قدرتمند و مبتنی بر تشخیص و ترید بر اساس ترند های بازار است. در نتیجه طبیعتا این سیستم در تایم فریم های روزانه بهتر عمل می کند چرا که ترندهای اصلی بازار در تایم فریم های بالا شکل می گیرد و تایم فریم های میان روز از خود استقلالی نداشته و در واقع بخشی از ترند اصلی در تایم فریم های بالاتر هستند. ( شاید تا حدی بتوان تایم فریم 4 ساعته را مستقل دانست). سیستم تریدینگ NTD یک سیستم قدرتمند و دقیق است که به جهت تعریف شدن کلیه مراحل کار در آن می توان از آن بطور مستقل استفاده کرد. اما استفاده از ابزارهای مکمل نظیر امواج الیوت، الگوهای فیبوناچی، پیوت هفتگی، و ... می تواند باز هم به غنای تحلیلی ما کمک کرده و نقاط ورود دقیق تری را در این سیستم نمایان سازد. از ویژگی های بسیار ارزشمند این سیستم ارئه نوعی افزایش به حجم سرمایه در هر ترید بدون دخالت احساس و کاملا بر اساس منطق و وضعیت بازار است. این مطلب ابتدا به معرفی و بررسی سیستم تریدینگ NTD خواهد پرداخت و سپس به بررسی سیستم تریدینگ CHAOS 2204 می پردازد.

کتابچه آموزشی پیش رو، با عنوان سیستم تریدینگ NTD، بر گرفته از کتاب New trading Dimensions است که توسط دکتر بیل ویلیامز نوشته و توسط ساسان امیری ترجمه شده است و در فرمت PDF و در 46 صفحه،  به طور کاربردی بر روی سیستم تریدینگ NTD متمرکز می شود.

 
لینک مستقیم
 

هدف این مطلب آموزشی آشنایی با مفاهیم امواج الیوت است، به گونه ای که سرمایه گذاران امکان تحلیل بازار بورس و کسب سود در معاملات خود را داشته باشند. در ابتدای این مطلب باآنالیز امواج الیوت آشنا می شویم و در ادامه استراتژی معاملاتی آقای رابرت ماینر با امواج الیوت را می آموزیم . لازمه ی درک مفاهیم فوق ، داشتن پیش زمینه ای از جزییات الگوهای امواج الیوت می باشد.

فایل PDF فوق به نوشته رابرت ماینر و ترجمه نیما آزادی در 35 صفحه تهیه وتنظیم شده است.

 
لینک مستقیم
 

یک سیستم معاملاتی موفق باید سه فاکتور مهم، پیشبینی قیت، مدیریت سرمایه و زمان را دارا باشد. پیش بینی قیمت نشان دهنده این است که مارکت چه زمان و با چه قیمتی روند را آغاز می کند. مدیریت سرمایه نشان دهنده حجمی است که ما برای معامله صرف و یا انتخاب می کنیم. زمان نشان دهنده نقطه ورود و خروج ما از یک معامله است. زمان و وقت شناسی در معاملات بازارهای جهانی بسیار مهم است. تنظیم درست زمان ورود به یک معامله یکی از تفاوت های بین معامله گران موفق و نا موفق است. مطلب آموزشی فوق حاوی نکات کلیدی می باشد که با بکارگیری این نکات می توانیم جزء 20 درصد افراد موفق در این بازارها باشیم.

مطلب آموزشی پیش رو با عنوان 133 نکته در معامله، توسط وحید اصغر نژاد ترجمه شده است که در فرمت PDF، و در 14 صفحه ارائه می شود.


لینک مستقیم
 
 

چهار نسبت مهم فیبوناچی عبارتند از : 1.618 ، 1.27 ، 0.786 ، 0.618

این چهار عدد هستند که فرصتهای معاملاتی را فراهم می آورند. مهمترین وظیفه این اعداد بودن ابزاری برای اندازه گیری حرکات قیمتی است. تصور کلی(عموم) این است که این اعداد برای خروج از معاملات نقاط خوبی هستند، زمانی که شما به مطالعه بیشتر در چارت ها بپردازید متوجه می شوید که این اعداد مقیاس خوبی برای اندازه گیری حرکات قیمت هستند. وقتی شما چارت را مرور می کنید از رفتار قیمت در نقاطی که این اعداد قرار دارند شگفت زده می شوید. اگر قیمت قادر به بازگشت شد یک کندل در خلاف جهت روند بسته می شود.

در مطلب فوق بعد از خواندن مثال های متعدد، شما به تاثیر اعداد فیبوناچی پی می برید. وقتی که این اعداد با الگوهای قیمت ترکیب می شوند، بهتر می توانید نقاط احتمالی بازگشت را شناسائی کنید.

مطلب آموزشی پیش رو با عنوان، اعداد فیبوناچی، در فرمت PDF و در 13 صفحه ارائه می شود.

 

لینک مستقیم
 

 

از راه های متداول در ارزيابي سهام عادي ، پیدا نمودن ارزش فعلي سهم سودهاي آن و يا ارزش فعلي سهام آن است. نام اين روش ارزش فعلي سهم سودهاي نقدي( present value of cash dividends) است.گاهي از اين روش تحت عنوان مدل تنزيلي سهم سود ( dividend discount Model) ياد مي شود.

در اين روش اين منطق حاكم است كه ارزش يك دارايي يا ارزش يك ورقة بهادار عبارتست از ارزش فعلي درآمدهايي كه آن ورقه بهادار ايجاد مي كند. درخصوص درآمدهاي سهام عادي مي توانیم آنها را پول نقد بشماريم. دارنده سهام عادي اولاً سالانه بصورت متعارف انتظار دارد كه سهم سود دريافت كند و در ثاني اگر سهام خود را بفروشد موقع فروش آنها علاوه بر سهم ، سود قیمت روز سهام خود را نیز دريافت نمايد. بدلیل آنكه عمر معیني براي سهام عادي تعريف نمي شود، دارنده سهام عادي مي تواند اين تصور را داشته باشد كه در صورت دارا بودن سهام عادي تا مدت هاي مديد سهم سود دريافت خواهد نمود. بنابراين براي ارزيابي سهام عادي خود بايد ارزش فعلي يا ارزش روز اين سهم سودها را بدست آورد.

در ارزيابی سهام معمولا برخي ارزشیابی خود را بر پايه دارايی های شرکت قرار داده و گروهي ديگر بر سودآوری تاكید مي كنند. به طور کلی مهم ترین روش هایی که در تعیین ارزشیابی سهام شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به ارزش اسمی سهام، ارزش دفتری، ارزش سهام بر مبنای خالص ارزش دارايی ها،ارزش تصفیه سهام و ارزش جايگزينی اشاره کرد که دراین مقاله به آن ها پرداخته می شود.

مقاله آموزشی پیش رو با عنوان ارزشیابی سهام ، در فرمت فایل PDF و در 12 صفحه تهیه و تنظیم شده است.

 
لینک مستقیم

 

نخستین و مهمترین قانون این است که در بازاهای صعودی همیشه باید در وضعیت خرید باشیم. این قانون ممکن است واضح به نظر آید، اما چند نفر از ما تا بحال در هر بازار صعودی روی رالی فروخته ایم؟ با این دیدگاه که بازار خیلی زیاد، خیلی سریع پیش رفته است. من قبلاً این کار را کرده ام اما بعید می دانم که در آینده باز هم تکرارش کنم. به همین دلیل نتوانسته ایم با تشخیص دور نمای صعود اولیه سودی به دست آوریم و در مقابل هنگامی که در وضعیت فروش قرار داشتیم، حقیقتاً پول و فرصت را از دست داده ایم. در یک معامله صعودی یا باید در وضعیت  longباشیم یا بی طرف. به خاطر داشته باشید: نداشتن position خود یک  position است. قوانین ساده اند اما تبعیت از آنها مشکل است. اگر از قوانین تبعیت کنید و تاجایی که ممکن است به ندرت آنها را زیر پا بگذارید، می توانید به طور مستمر به سود برسید.

مطلب آموزشی حاضر با عنوان، قوانین ریچارد رودز در بازارهای مالی، در فرمت PDF و در 4 صفحه ارائه می شود.


لینک مستقیم
 

23. آموزش الگوهای هارمونیک سینا سلیمانی

 

پترن های هارمونیک ، الگو هایی هستند که با توجه به رفتار و روند معاملاتی حال یا گذشته نزدیک ، موقعیت هدف قیمتی بعدی و یا نقطه بازگشت روند را مشخص میکند .این الگو ها بیشتر ماهیت رفتاری دارند و با کمک گرفتن از نسبت های فیبوناچی ، به تحلیلگر این امکان را خواهند داد تا بتواند برگشت روند را بسیار زودتر از وقوع آن پیش بینی کند .مزیت پترن های هارمونیک این نکته است که تحلیلگر می تواند در بازه زمانی طولانی تری روند را پیشبینی کند و سمت و سوی حرکت روند را با درصد اطمینان قابل قبولی شناسایی کند. وجه تمایز پترن های هارمونیک نسبت به سایر الگو های تحلیلگری ، که باعث اهمیت بیشتر این الگو ها می شود ، این است که این الگو ها تاکید بر پیش بینی آینده با توجه به وضعیت "فعلی" دارند. در صورتی که بسیاری از الگو های تحلیلگری دیگر ، با توجه و تاکید بر گذشته برای پیش بینی آینده تلاش می کنند. پترن های هارمونیک با ادغام اشکال هندسی و ریاضیات ، روشی بسیار دقیق و کاربردی برای پیش بینی قیمت ها فراهم آورده است. در این الگو ها نسبت های کلیدی و پر تکراری همچون نسبت های فیبو ناچی وجود دارند که تقریبا اساس کار و بازگشت این الگو ها را تشکیل می دهد .این نسبت های فیبوناچی حتی در ساختار های انسانی و طبیعی نیز با تکرار بالا قابل مشاهده هستند و به نوعی با ماهیت وجودی انسان ادغام شده اند. بنابراین همین نسبت ها با توجه به وابستگی به رفتارهای انسانی، به بازار های مالی نیز راه یافتند. یک تحلیلگر ممکن است الگو هایی شبیه به الگو های هارمونیک در بررسی یک روند مشاهده کند. اما نکته ای که باعث می شود پترن های هارمونیک به شدت دقیق عمل کنند ، نسبت های فیبوناچی هستند که دراین پترن ها حرف اول و آخر را میزنند.

بنابراین در صورتی که الگوی هارمونیکی را در روند شناسایی شد ، ابتدا باید نسبت های فیبوناچی آن پترن بررسی شود و در صورت تایید این نسبت ها ، منتظر تثبیت پترن ماند. هیچ روش مشخص و یا سیستماتیکی برای شناسایی پترن های هارمونیک بطور رسمی وجود ندارد. تحلیلگر باید با تکرار و تمرین مداوم ، چشم خود را به شناسایی اولیه این پترن ها در روند عادت دهد. بنابراین تکرار وتمرین در مورد پترن های هارمونیک بسیار کلیدی و با اهمیت است. در دل هر پترن هارمونیک ، میتوان پترن ها و حتی امواج صعودی/نزولی متعددی را یافت که اعتبار پترن را افزایش می دهند. بنابراین بهتر است برای شناسایی پترن های هارمونیک از بازه های زمانی بالاتر شروع کنیم و به بازه های زمانی پایین تر برسیم .تمامی الگو های هارمونیک دارای منطقه ای به نام  (Pattern Completion Zone) PCZ هستند. به معنی محدوده تکمیل پترن که مهمترین نقطه از نقاط کلیدی پترن ها است. این نقطه محلی است که تغییرروند شکل میگیرد و به بیان ساده تر هدف تشکیل پترن است.

مجموعه آموزشی پیش رو با عنوان آشنایی با پترن های هارمونیک ، توسط سینا سلیمانی ،در فرمت فایل pdf  ، با حجم 4 مگابایت ودر 18 صفحه تهیه و تنظیم شده است که به بررسی انواع پترن های هارمونیک می پردازد.

 

منبع: دیتابورس