15 پرسش و پاسخ رایج درخصوص طرح جدید بیمه سهام-تا دوم آذرماه تمدید شد
یکشنبه 8 آبان 1401

15 پرسش و پاسخ رایج درخصوص طرح جدید بیمه سهام-تا دوم آذرماه تمدید شد

  1. طرح جدید بیمه سهام چیست؟ اگر شما در انتهای روز معاملاتی 4 آبان ماه 1401 معادل 100 یا زیر 100 میلیون تومان دارایی در بازار بورس و فرابورس بجز بازار پایه داشته باشید و تا یکسال یعنی تا 4 آبان 1402 آن را نفروشید دولت تضمین نموده است که سال آینده پرتفوی شما را با 20 درصد ارزش بالاتر از ارزش پرتفوی تان در روز 4 آبان 1401 پرداخت نماید.
  2. نحوه بیمه کردن پرتفوی چگونه است؟ تا تاریخ 2 آذر ماه فرصت دارید تا براحتی از طریق سامانه معاملاتی خود نماد "سهام یار" را خریداری نمائید. قیمت این اوراق در حال‌حاضر 1ریال است و برای کل پرتفوی که دارید کافیست یک ورقه از این اوراق خریداری نمائید. شایان ذکر است امکان انتخاب برای نمادهایی خاص وجود ندارد. "ملاک ارزش کل پرتفوی شماست." شایان ذکر است مهلت اخذ این ورقه بیمه تا 28آبان ماه بوده و قابل تمدید نمی باشد.
  3. ملاک روز محاسباتی این طرح چه روزی است؟ 4 آبان ماه 1401- برای پرتفوی تان به شرطی که ارزش آن در این تاریخ زیر 100 میلیون تومان و یا مساوی 100 میلیون تومان باشد.
  4. اگر بعد از تاریخ 4 آبان ماه 1401 سهام بخریم شامل این طرح می‌شود؟ خیر- فقط پرتفو یا سبد سهام شما در تاریخ چهارم آبان ماه مد نظر قرار می‌گیرد و اگر بعد از این تاریخ سهامی را اضافه نموده باشید مشمول این طرح نمی‌شود.
  5. آیا سهام بازار پایه خود را می‌توانم در قالب این طرح بیمه کنم؟ خیر- بیمه سهام در طرح جدید فقط شامل سهام بازار بورس و فرابورس بجز بازار پایه می‌باشد.
  6. سقف مبلغ بیمه سهام چقدر است؟ 100 میلیون تومان- شما حتی اگر 110میلیون تومان دارایی در تاریخ 4 آبان 1401 داشته باشید شامل این طرح نمی‌شود.
  7. اگر ارزش پرتفوی من با نرخ بالای 20درصد در سال آینده مواجه شود چه کاری انجام دهم؟ در اینصورت قاعدتا شما اوراق اختیار فروش تبعی (سهام یار) را اعمال نمی‌کنید زیرا اعمال آن در تاریخ سررسید کاملا الکترونیک تنها با یک کلیک بعهده خودتان است.
  8. اگر ارزش پرتفوی من با نرخ پایین 20 درصد در سال آینده مواجه شود چه کاری انجام دهم؟ در اینصورت طبیعتا شما اوراق تبعی (سهام یار) خود را اعمال نموده و از بیمه سهام خود بهره می‌برید.
  9. مزایای این طرح چیست؟ پوشش ریسک 100میلیون تومان از پرتفوی شما با حداقل هزینه و تضمین بازپرداخت سود 20درصدی درصورت نگهداری توسط دولت در کنار اصل سرمایه- ایجاد اعتماد به بازار- کمک به ثبات بازار- تاثیر مثبت در وضعیت کلی بازار سرمایه- تشویق به سهامداری بلندمدت اشخاص در بورس
  10. آیا این اوراق قابل انتقال به غیر است؟ خیر – همانند سهام اوراق نیز قابل تغییر و انتقال نام نمی‌باشد.
  11. شرایط اعمال اوراق (سهام یار) در سررسید چیست؟ با خرید 1 ورقه اوراق اختیار فروش تبعی (سهام یار) برای هر کدام از سهام شرکتی که در تاریخ 4آبان‌ماه 1401 در مالکیت شما بوده است و عدم فروش آن دارایی تا یکسال، اوراق فروش تبعی شما در تاریخ سررسید در سامانه معاملات آنلاین شما با کلیک بر روی دکمه" اعمال اوراق" قابل استفاده خواهد بود.
  12. اگر بخشی از پرتفوی من از محل اعتبار کارگزاری باشد باز شامل این طرح می‌شوم؟ بله- در این طرح تنها مالکیت دارایی مهم است و اینکه از محل اعتبار شخصی خودتان و یا کارگزاری باشد فرقی نمی‌کند.
  13. اگر تا قبل سررسید بخشی از سهامی که در تاریخ 4 آبان 1401 داشته‌ام را بفروشم از طرح خارج می‌شوم؟ بله- شما باید آن 100میلیون سهام خود را که بیمه نموده‌اید تا زمان سررسید بدون تغییر نگهدارید وگرنه از شمول طرح خارج می‌شوید. مابقی دارایی خود مضاف بر 100 میلیون یا آنچه را که بیمه ننموده‌اید می‌توانید بارها مورد خرید و فروش قرار داده و بصورت عادی معامله کنید اما آن قسمت دارایی خود را اگر می‌خواهید بیمه باقی بماند بفروش نرسانید.
  14. آیا خرید و یا اعمال بیمه نیاز به مراجعه حضوری به کارگزاری دارید؟ خیر- از طریق سامانه‌ معاملات آنلاین عینا همانند سهام نماد سهام یار (اوراق تبعی) مطابق با دارایی خود را خریداری نموده و یکسال بعد در صورت تصمیم به اعمال از طریق همین سامانه با کلیک بر روی دکمه اعمال اوراق قابل استفاده می‌باشد.
  15. در صورت عدم تمایل به اعمال در سررسید چه کاری انجام دهم؟ هیچ کاری!- در صورتی که هیچ عملیاتی را در روز سررسید انجام ندهید بیمه سهام شما سررسید شده و به منزله انصراف تلقی می‌گردد.